Hop Notch fixade välbesökt premiär

Bildspel

Bild 1 av 13

Malin Derwinger sprang på Hop Notchs bryggare Jessica Heidrich

 

Äntligen premiär. Nu har Hop Notch släppt sitt första öl och intresset för evenemanget var stort.

Visionerna för Hop Notch har funnits där ganska länge för Jessica Heidrich och Magnus Karperyd. De sade upp sig från sina jobb och planen vara att satsa på ett helt eget bryggeri, men så dök möjligheten med Waxholms Bryggeri upp och då tog man i stället över det bryggeriet. Där ska varumärket Hop Notch också få plats och i torsdags var det premiär för det första ölet, en session-IPA med namnet Hello World.

– Det är så skönt och roligt, men samtidigt alltid lite nervöst. Man vet inte vad andra ska tycka om ölen, säger Heidrich.

Nu behövde hon inte oroa sig speciellt länge för det allmänna omdömet om ölen var riktigt bra. En hel del branschfolk, men också andra ölintresserade, hade sökt sig till premiären på Akkurat.

– Det var en hel del folk och det bästa betyg ett öl kan få är väl när folk går och köper den om och om igen. Det gick åt tre fat på kvällen och det känns jättebra, menar Heidrich.

Planen är att låta Waxholms Bryggeri ha kvar sin profil med ganska klassiska öl som kan nå en bred publik. Hop Notch blir sedan lite mer experimentellt och med modernare ölstilar. Nästa bryggning är på gång men än så länge är det inte bestämt vad uppföljaren till Hello World blir för öl.

Här ovan ser du bilder från premiärfesten. Tack till Magnus Karperyd som fotat.