Pink Boots fortsätter förena kvinnor över öl

Internationella kvinnodagen är också International Woman Collaboration Brew Day – IWCBD. Idag brygger över 500 bryggerier världen över för en mer jämställd ölbransch.

Organisationen Pink Boots Society har länge arbetat för en mer jämställd ölbransch. Deras mest uppmärksammade initiativ är International Woman Collaboration Brew Day, då det så kallade Pink Boots-ölet bryggs av kvinnor världen över. Varje år tar organisationen fram en humleblandning i samarbete med humleodlarna Yakima Chief, som sedan vilket bryggeri som helst kan använda. För varje såld Pink Boot-öl går en del av intäkten till organisationens stipendiefond. En viktig del av idén är att kvinnor i branschen får möjlighet att sammanstråla vid de olika bryggningarna för att nätverka och diskutera.

 

– Det är mitt femte år som är jag med och arrangerar IWCBD. Det är en stor anledning till att jag själv valt att fortsätta kampen för en jämställd bransch. Det har varit lite olika upplägg under åren och jag har fått med mig både viktiga lärdomar och erfarenheter, säger Ida Ivarsson, head destiller på Wet City Spirits.

 

Ida Ivarsson har tillsammans med Connie Dickinson, som tidigare arbetade för Yakim Chief, bjudit in till en bryggningsdag på Beerbliotek i Göteborg. Förutom att gruppen ska brygga en hazy ipa väntar ett digert program av aktiviteter.

 

– I år kommer vi att prata om de förändringar som skett och Nan Albertson på Beerlab kommer att tillsammans med Erika Brockberg, quality control manager på Stigbergets Bryggeri, föreläsa och dela med sig av sin otroliga kunskap. Nytt för i år är att vi bjudit in kvinnor, inte bara från bryggeribranschen, utan från hela dryckesbranschen.

 

Även på östkusten kommer det att bryggas ett Pink Boots-öl. Det är en New School West Coast IPA som står på agendan när Jessica Heidrich för nionde året i rad bjuder in branschkollegor till sitt bryggeri Hop Notch på Rindö.

 

– Förutom att brygga ett gott öl är min förhoppning att dagen kommer skapa eftertanke och kanske bli en ögonöppnare och ”conversation starter” för såväl inbitna ölnördar som ölnoviser, säger Jessica Heidrich.

 

Hon kom själv i kontakt med Pink Boots Society första gången 2010 när hon var i San Diego för att döma i World Beer Cup. Det mötet förändrade hennes syn på hur tjejer syns ölbranschen.

 

– Det var först då jag insåg hur särbehandlade och osynliga tjejer är i ölsammanhang – att vi ofta ses som oviktiga. Sedan dess har min tanke alltid varit att ”Pay it Forward”. Jag vill sprida den kunskap, glädje och gemenskap som finns i ölbranschen. Det är något som Pink Boots Society varit fantastiska på genom sitt ”Empowerment thru Education”, alltså att prata positivt och konstruktivt om hur vi kan uppmuntra fler tjejer att våga visa ett intresse för öl och bidra till att kvinnor betraktas som jämlika i ölsammanhang, säger Jessica Heidrich.

 

Årets humleblandning utgörs av humlesorterna HBC 638, El Dorado, Ahtanum och Idaho 7, som enligt Jessica Heidrich ger härligt fruktiga aromer av tropisk frukt, bär, stenfrukter, citrus och kåda. För den som själv vill brygga Hop Notch Boots Print IPA finns receptet att beställa som hembryggarkit via Humlegårdens Ekolager.

 

Beerblioteks och Hop Notch färdigbryggda Pink Boots-öl släpps på Systembolaget senare i vår.

 

Läs också:

• Ölgäris visar att de är många och starka

• Hej, hallå Berith Karlsson…