Vi vill göra öl till en angelägenhet för alla

Foto: Tobias Janius

Välkommen till nya Beernews. Med en helt ny redaktion som vill skapa engagerande, inspirerande och oberoende öljournalistik för alla.

Vissa saker kommer att vara precis som vanligt. Beernews har varit den enda nyhetssajten som på allvar och med fullt fokus bevakat och kommenterat den svenska ölbranschens utveckling. En viktig sajt med innehåll som engagerar och inspirerar många människor i branschen; bryggerier och importörer, krogar, mäss- och festivalarrangörer och många andra. Den bevakningen ska vi fortsätta att ta ansvar för.

 

Men vi vill också bredda Beernews till att bli ännu mer inspirerande och inbjudande för alla som är nyfikna på öl. Här ska alla kunna hitta innehåll som ger impulser att fortsätta utforska det ölkulturen har att erbjuda. Beernews ska vara till för fredagsölsköparna, kroggästerna, ölnördarna, traditionalisterna och stor-stark-drickarna som innerst inne vet att det finns mer intressant att beställa i baren.

 

För alla dem vill vi skapa journalistik som tar öl på allvar. En skön mix av nyhetsrapportering, granskande reportage, tester, guider, krönikor och tips. Plus många andra nya inslag som vi ser fram emot att presentera de närmaste veckorna och månaderna. Välkomna!


Här är vi – redaktionen på nya Beernews:

Petur Olafsson är den öldrickande copywritern som blev ölentusiast och sedan ölskribent. Förutom att driva ölveckan GBG Beer Week har han varit ölskribent i Mitt kök i Expressen, Allt om vin, samt på den egna sajten Nonallco.se med fokus på alkoholfri öl. 2017 mottog han utmärkelsen Årets ölutvecklare tillsammans med Fredrik Berggren. På Beernews är han vd och skribent. 


Sanna Lindberg
är utbildad journalist och sommelier. Hon både skriver och föreläser om dryck i allmänhet, men öl i synnerhet. Sedan 2012 är hon dryckesskribent i Dagens Nyheter och hon tipsar regelbundet om dryck i TV4:s Nyhetsmorgon. 2023 debuterade hon som författare med boken ”Den nya ölkulturen”. Samma år tog hon också emot Sveriges Oberoende Bryggeriers utmärkelse ”Årets kulturbärare inom svensk hantverksöl”. På Beernews är hon redaktör och skribent. 


Henrik Edberg
är journalist utbildad på Journalisthögskolan i Göteborg (JMG) och hängiven ölentusiast som vurmat för hantverksbryggd öl i drygt 20 år. Efter att länge ha figurerat i Göteborgs ölscens utkanter, och skrivit om öl och ölkultur så ofta som möjligheten har givits i rollen som lokaltidningsreporter på Torslanda-Öckerötidningen, ser han nu fram emot att sprida gospeln inför en större ölintresserade läsekrets. På Beernews är han redaktör och skribent. 


Fredrik Berggren
har missionerat om öl sedan mitten av 1990-talet, både som redaktör för BeerSweden och skribent i publikationer som Maltesen, Livets goda, Mitt kök Expressen, Allt om vin och Svenska Dagbladet. Han är även före detta ordförande i Svenska ölfrämjandet och initiativtagare till föreningens göteborgsverksamhet. Han är även öldomare och initiativtagare till organiserade hembryggartävlingar i Göteborg och poddar i Ölpölen. Tillsammans med Petur startade han GBG Beer Week. På Beernews är han skribent. 


Simon Svensson
har varit verksam på Göteborgs ölscen som hembryggare och öldomare under drygt tio års tid. Lika länge har han även genom sitt företag Njutningsfrämjandet underhållit göteborgare och turister med ölvandringar och provningar. Tusentals är också de som fått lära sig brygga eget öl genom Njutningsfrämjandets hembryggningskurs. Idag är Simon även en tredjedel av podden Hembryggning Halleluja! och driver läskföretaget Gbg Soda. På Beernews är han skribent. 


Tobias Janius
är art directorn som även har truckkort och en examen i bryggeriteknik. De senaste tio åren har han arbetat med flertalet bryggerier i både Sverige och Norge, som designer och bryggare, vilket skapat en djup insikt i ölbranschen. Tobias är även öldomare och håller i föreläsningar om öl och bryggning. Han har länge varit engagerad i den svenska hembryggningsscenen där han kanske är mest igenkänd under sitt alias Automagiskt Bryggeri. På Beernews är han art director och skribent. 


André Milsem
är norrmannen som förutom att inneha extrema färdigheter i längdskidåkning och stickning av lusekoftor har arbetat med sälj i 20 år. Han har jobbat mestadels med teknisk försäljning inom IT, men har även utvecklat försäljningskoncept för butikskedjor i Norden, jobbat med inköp och hållit i seminarier och utbildningar. Han var med redan under resan med “gamla” Beernews och får något barnsligt i blicken när vi diskuterar idéer för vad vi vill med nya Beernews. På Beernews är André Milsem annonssäljare.

Läs mer: 
• Välkommen till nya Beernews