Lärorikt första år för Stigbergets satsning

Bildspel

Bild 5 av 5

Det nya kylrummet har betytt mycket för ölens kvalitet.

Från sju till tjugo anställda, dubblad omsättning och bryggning på väg över en miljon liter per år. Stigbergets första år i Partihallarna har varit utmanande men också lärorikt enligt ägaren Nils Hultkrantz.

Det var förra sommaren som Stigbergets flyttade in i lokaler vid Partihallarna i Göteborg. Ett bryggverk på 5000 liter installerades och samtidigt behöll man sitt gamla bryggverk i lokalen vid Sjöfartsmuséet.

En vågad satsning som gett resultat, men som också varit en utmaning.

– Det är svårt att föreställa sig i förväg hur det ska bli. Tuffast är det att ta svåra beslut som att hälla ut öl och dessutom tar det lite tid att hitta kvaliteten. Som alltid vid nya anläggningar blir det misstag, säger Nils Hultkrantz. 

Han konstaterar att det är en sak att hälla ut ett öl som inte blivit perfekt när det handlar om små batcher, en annan sak att göra det när det handlar om 5000 liter.

– Man måste göra det även om det kostar pengar och nu har vi hittat rätt med kvaliteten igen, säger han.

Mycket mer öl

Det är inte bara bryggutrustningen som har växt det senaste året. Företaget har gått från sju till tjugo anställda och det bryggs betydligt mycket mer öl nu. De senaste tolv månaderna har det bryggts cirka 800 000 liter öl, men tempot i dagsläget gör att man lär hamna över en miljon liter per år inom kort. I fjol bryggdes det runt 400 000 liter.

– Vi har kapacitet för att växa betydligt mer. Men planen nu är att plana ut lite runt 1,5 miljoner liter under år 2020. Då vet vi att vi kan behålla kvaliteten, jag vet inte om vi har ett intresse av att brygga mer än så.

Den största försäljningsökningen sker på Systembolaget, där ölen säljer riktigt bra. Amazing Haze och West Coast IPA finns i nästan alla butiker och även imperial stouten Trouble Sleep har växt snabbt. Något som varit en rejäl utmaning.

– Den var tänkt att vara en engångsgrej på tolv procent och den tar två till tre gånger så lång tid att brygga jämfört med andra öl. Det var omöjligt att förutse att den skulle växa så snabbt så  vårt lilla bryggeri har fått brygga det ölet hela tiden. Nu börjar vi komma i kapp och kan börja göra mer experiment där igen. Det var så det var tänkt från början, säger Hultkrantz.

Satsar på burk

Burk eller flaska har varit en fråga för Stigbergets precis som för många andra bryggerier det senaste året. Deras svar lutar allt mer åt burk. Amazing Haze byter nu till burk på Systembolaget och det finns sådana planer även för West Coast IPA.

– Det är svårt att veta vad kunderna tycker, vi kan bara ha kontakt med dom som hör av sig till oss. Det kan vara känsligt med burk hos en del men vi har investerat i en burklina och känner oss trygga med att satsa på det.

Satsningen på det nya bryggerier har förstås varit en utmaning ekonomiskt. Nils Hultkrantz är ägare av bryggeriet tillsammans med Richard Simonson och Anneli Ödén. 

– Ingen av oss har i grunden en ekonomiutbildning för den här nivån. Men man får lära sig längs vägen och framför allt vara ödmjuk. Jag har känt mig trygg hela tiden med att det ska gå bra, men allt vi tjänar återinvesteras och vi är lite sköra som bolag. Nu vill vi hitta en platå där vi har en stabil ekonomisk grund och sedan kan hitta på andra saker, säger Hultkrantz.

Mer på export

Exporten är en av de bitar där man ska fokusera mer och man kommer att fortsätta åka på festivaler runt om i världen för att sprida varumärket.

Som företag har Stigbergets också jobbat mycket med interna bitar under året.

– Det gäller att hitta en struktur där alla har en lagom arbetsbörda. Jag tycker att våra rutiner har satt sig allt mer, säger Hultkrantz.

Han har faktiskt kunnat ha en ordentlig semester under sommaren och nu ser han fram emot att jobba vidare med företaget. Under hel resan har han tyckte att det varit roligt och det har varit viktigt.

– Den här satsningen på nya bryggeriet är det näst bästa jag har gjort i mitt professionella liv. Det bästa var att starta ett bryggeri.