Allmänt

Tuff framtid väntar krögare i stadskärnor

Kommer svenska folket att se till att de svenska stadskärnorna lever upp igen efter pandemin? Foto: Pixabay.

Det kommer att ta flera år för restaurangerna i stadskärnor att återhämta sig. Om de ens gör det. Den negativa bilden målas upp av Björn Bergman, vd för Svenska stadskärnor.

Stadskärnorna har påverkats rejält av pandemin. Ödsliga torg och färre besökare i butiker och på restauranger har blivit en följd av restriktioner och människors förändrade beteenden.

Björn Bergman tror att det kommer att ta lång tid innan vi ser stadskärnor som är lika livliga som innan pandemin.

– Om jag ska vara ärlig så tror jag att det kommer ta många år innan stadskärnorna repat sig. Om de kommer att se som före pandemin? Nej, det tror jag inte. Det finns ingen som bedriver handel eller restaurang som en social inrättning. Det måste finnas en kommersiell grund. När den grunden finns har den i sin tur en social påverkan på oss människor. Vi åker in till städerna. När den inte finns, finns heller ingen besöksanledning, säger han till sajten Besöksliv.

Han tror på en annan verklighet efter pandemin, där det kommer att ta tid för människor att hitta tillbaka till restauranger. Han tror också att handeln aldrig blir likadan igen, med nya köpmönster där näthandeln vuxit snabbt under pandemin.

Han menar att det är upp till människorna i respektive stad att avgöra om deras stadskärnor ska bli aktiva igen. Då krävs besök där, men Bergman är inte säker på att alla ser det sambandet.

– Inte fullt ut, i alla fall inte vad konsekvenserna blir. Besöksnäringen har i princip blivit förlagd med yrkesförbud, entreprenörer har blivit kantstötta och rädda, de kanske inte vågar börja om, fortsätter Björn Bergman, som samtidigt tycker att många företagare varit extremt uthålliga och påhittiga under pandemin. Det finns en inneboende kraft och vilja. Många har verkligen gjort allt, avhämtning och hemkörning av mat är sådana exempel. Men de ekonomiska resurserna för att investera finns kanske inte.