Sverige viktig marknad för Firestone

Jeffers Richardson på Firestone Walker. Foto: Peter Lindh

För två år sen var Jeffers Richardson på Firestone Walker i Sverige för att föreläsa. När han åkte hem tänkte han att det skulle vara roligt om bryggeriets öl fanns här när han kom tillbaka. Nyligen kom han tillbaka till ett Sverige som nu är en av Firestone Walkers viktigaste exportmarknader.

Firestone Walker funnits i Sverige lite längre än Jeffers. Genom ett samarbete med Spendrups kan svenskarna dricka Firestone Walker sedan en tid tillbaka.
– Spendrups är en väldigt bra partner för oss, de är bryggare i första hand och distributörer i andra hand.
Sen någon månad finns Firestone Walker i Systembolagets ordinarie sortiment. Något som kanske förvånar med tanke på bryggeriets uttalade tanke att dess öl ska hållas kyld genom hela kedjan.
– Öl lagras alltid kallt hos oss men även om den åldras snabbare i högre temperaturer är det inga problem med att fatlagrad öl inte hålls kyld hos Systembolaget. Det är inte mycket humle i den ölen, så den klarar sig bra.

Sverige har något av en särställning hos Firestone Walker. Det är ett av väldigt få länder som bryggeriet exporterar till.
– Sverige är en bra ölmarknad – svenskarna ligger i framkant vad gäller hantverksöl. Ni uppskattar den typ av öl som vi gör, säger Jeffers.
Förutom Sverige exporterar Firestone Walker till Storbritannien, Japan och Korea – sen nosar de lite på Italien. Men störst är efterfrågan i Sverige och strax efter kommer Storbritannien.
– När vi startade för kunde jag inte drömma om att vi skulle sälja ens utanför regionen vi var i. Nu, 22 år senare, exporterar vi till Sverige. Det förutsåg jag inte …
– Jag var i Sverige för och gjorde några föreläsningar för två år sen tänkte jag att jag skulle vilja se våra öl här. Nu är det verklighet.

Jeffers har varit med ända sedan Adam Firestone och David Walker startade bryggeriet.
– De hittade de mig. De var inte rädda för göra fatlagrad öl – även om det var ekonomiskt riskfyllt 1996. Ingen gjorde det förutom belgarna.
– Det första projektet var DBA – Double Barrel Ale.
Efter några år lämnade Jeffers Richardson Firestone Walker för att i stället jobba för Sierra Nevada i slutet av 1990-talet.
– Men jag återvände ganska snart till Firestone Walker för att starta Barrelworks tillsammans med Jim Crooks.
I dag står Barrelworks för en procent av Firestone Walkers försäljning och har fyra anställda.
– Vi är musen som ryter. Liten volym men stort genomslag. Vi tillverkar 1200 fat om året, 140 000 liter, men vi räknar med en ökning nästa år. 100 000 liter går på export och en avsevärd del av det går till Sverige.
Barrelworks är inte avsett för stor produktion. Efter två år producerade man 800 fat – idag är det 1200.
– Vi är på en lagom nivå och vi har fyllt de utrymmen som vi har nu. Så vi har ingen brådska, visst kan saker och ting förändras men jag gillar läget just nu.
Oftast jäser ölen från Barrelworks på fat i 2-3 år, ibland längre och ibland kortare men aldrig kortare än tolv månader.

– Visst skulle det gå att släppa öl i en högre takt, men vi är ”barrel whisperers” – ölen talar om för oss när den är klar och då släpper vi den.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Sverige viktig marknad för Firestone

mm

Peter Lindh

Gillar IPA. Och DIPA. Och SIPA.

Visa kommentarer