Ölets historia

Ölet som orsakade kaos på bolaget

Fyra årgångar av Poppels Imperial Saison med vinbär. Foto: Montage

Det finns åtminstone tre sätt att mäta ett öls framgång: hög rating på Untappd, försäljningsstatistik eller antalet handgemäng på Systembolaget. Mäter man det sistnämnda är Poppels Projekt 003 en formidabel succé.

Fast även utan att räkna med bråk får 003 bedömas som en fjäder i hatten för Jonseredsbryggeriet. Den såldes slut på nolltid på Systembolaget och hade kunnat sälja ännu mer om det även funnits några över till skärmytslingarnas förlorare.

Historien om Projekt 003 börjar med att en nyanställd bryggare vid namn Kristian Berntsson får för sig att göra en saison som ingen på bryggeriet vet vad de ska göra med. Men ungefär samtidigt fanns tankar på att göra en frukt- eller bäröl på bryggeriet. En öl som skulle följa upp dubbelipan Projekt 001 och stouten Projekt 002, projekt som blev så framgångsrika att de till slut hamnade i Poppels standardsortiment.

– Vi ville göra någon form av öl med frukt eller bär, det var inte så stort på den tiden som det är nu. Vi började laborera med många olika basöl, men kom fram till att en lite starkare variant var bäst. Den klarade syran från bären på ett bra sätt, säger Poppels bryggmästare Daniel Granath.

Sen stod det mellan röda vinbär eller krusbär och de röda vinbären gick segrande ur striden efter testbryggning.

– Den här typen av öl var inte vanlig på den tiden. Cassis fanns ju och det kanske var därför vi inte ville använda svarta vinbär och kopiera den.

– Men ville vi göra nåt som engagerade våra ölhjältar. Röda vinbär finns ju i många trädgårdar och då växte idén fram om att göra nån form av collab fast med våra ölhjältar – de som se skulle köpa ölen.

Därmed startade Poppels crowdsourcingprojekt där man fick mängder av människor att ge sig ut i sina trädgårdar för att plocka vinbär. Vissa kom med leveranser på tio kilo, andra med askar köpta på ICA. En av dem som ställt upp med såväl bär som arbete är Christian Nielsen i Nödinge utanför Göteborg.

– Första gången var det bara röda vinbär så jag plockade av en av mina buskar så det blev väl några kilo. Andra gången var det både röda och svarta vinbär så då blev det lite mer, säger han.

– Jag tycker det är roligt att vara delaktig. Det är samma anledning som gör att jag har plockat och skänkt massa bär till Alex Ek på Attic Meadery för att göra mjöd på.

Det var Daniel Granath som tillsammans med övriga i produktgruppen som var drivande i att ta fram 003 och att inkludera det som Poppels kallar ölhjältarna, deras stamkunder. Förutom Daniel bestod produktgruppen av Thomas Kaudern, Kristian Berntsson och Thomas Fihlman.

Den öl de tog fram är i grunden Kristians saison med pilsnermalt, carapils och caraamber. Humlen är bara lite bitterhumle som ger 20 IBU, Daniel är inte säker, men tror att det var magnum eller willamette. Och så vinbär i whirlpool som grädde på moset.

– Receptet har varit ungefär likadant hela tiden. Det är bara doseringen av vinbären som har ändrats beroende på hur mycket vi har fått in. Första året använde vi 200 kilo bär, berättar Daniel.

– Sen har vi vid nåt tillfälle tillsatt mosat vinbär till puré och tillsatt vid jäsning, men det mesta har alltid varit i whirlpool.

Samtidigt som den sista provbryggningen skulle göras fick Daniel barn, så bryggningen fick ske på hemmaplan.

– Vi hade landat i hur vi ville göra saisonen och hur mycket bär det skulle vara och jag skulle brygga ett test i liten skala. Så samma dag som som grabben kom hem från sjukhuset stod jag och bryggde med Braumeistern på altanen, säger han.

– Sen blev det ju lite lustigt när MVC kom på besök, de undrade nog vad tusan jag höll på med när det stod en jäshink och puttrade i vardagsrummet.

Projekt 003 lanserades först på Bishops Arms för att sedan komma ut på Systembolaget. Releasen blev rena drömmen för Poppels marknadsavdelning men en mardröm för Systembolaget. Inte nog med att Systembolagets webbshop gick ner, i de fysiska butikerna uppstod bråk när kunderna slogs om de få flaskor som fanns. I den första batchen hade Poppels bara gjort 2000 flaskor.

– Det var helt galet. Kön var extremt lång i Nordstan och vi hörde att det blivit handgemäng bland hyllorna, det var nog många som bidragit till ölen som ville ha den.

Reaktionerna på ölen var blandade.

– Det var en annorlunda öltyp som våra ölhjältar kanske inte druckit så mycket av. De som bara druckit APA eller lager undrade kanske vad det här var för nåt. Men de allra flesta tyckte att den var riktigt häftig.

Sedan dess har det blivit tre omgångar till av Poppels Imperial Saison, som den också heter. För varje ny bryggning har den fått ett nytt projektnummer. Efter 003 kom 007, sen 009 och 012. Och som nämnts har det i grunden varit samma öl, även om vinbären skilt sig åt.

– Den första var ju med röda vinbär. Då var det inte heller så mycket bär, så det blev mer utrymme för saisonen. I 007 använde vi svarta vinbär. De är mer prominenta och tar över väldigt mycket så det blev mer fruktsmak i den. Sen i 009 och 012 blandade vi svarta och röda vinbär, men de skiljer sig åt ändå. Nian är fylligare och har lite mer restsötma medan tolvan jäst ut mycket mer och blev torrare och mer som en vanlig saison, säger Daniel.

Tanken var att en ny omgång skulle göras i somras, men det satte corona stopp för.

– Det kändes inte rätt, även om vi kokar vinbären, men så fort pandemin är över kommer vi att göra den igen. Fast då kanske det blir så att vi samlar in många olika typer av frukter och bär. Vi får se, vi har många idéer.

På tal om att samla in bär, så dementerar Daniel att gratisbären skulle löna sig för Poppels. Det är snarare tvärtom, menar han.

– Det hade varit betydligt billigare för oss att köpa in bären i stället för att hyra kylbilar och åka land och rike runt för att hämta dem. Men då tappar man ju det roliga med det här. Vi gör inte den här ölen för att tjäna pengar utan för att få inspiration i det dagliga arbetet.

– Det som är skoj med det här är att vi får chansen att interagera med våra kunder. Vi kan involvera våra ölhjältar och de kan ge ett bidrag och få sitt namn på flaskan. Det är win-win för oss och dem.

Poppels imperial saison är inte heller lätt att producera i övrigt, så det blir nog aldrig något som reserverar nån permanent hylla på Systembolaget.

– Den är väldigt arbetskrävande att göra. Förutom insamlingsarbetet så handtappas den på 75-centilitersflaskor och sista gången vi gjorde det fick vi stänga ner allt annat på bryggeriet i två dagar för att hela personalen skulle vara med och handtappa 4000 flaskor. Det är en stor apparat även om det är roligt.

Alla artiklar i Ölets historia:

Ölet som tagit Dugges till 20 nya länder

President blev vågbrytare för Jämtlands

Lagerölet som blev Nynäshamns Ångbryggeris bästsäljare

Måsen gav rejält med luft under vingarna för Stigbergets

Nebuchadnezzar blev Omnipollos gamechanger

Fynd i frysen gav Brekeriet genombrott

Arbetarporter skräddarsyddes för en pub

Canned Wheat – Ölet som var hazy innan det blev en grej

Golden Ale blev Oppigårds guldkalv

God lager gav goda affärer för Nils Oscar

Med Mariestads vann Spendrups Sverige

Klassikern Carnegie Porter närmar sig 200-årsjubileum

Ölet som orsakade kaos på bolaget