Golden Ale blev Oppigårds guldkalv

Oppigårds Golden Ale firar 15-årsjubileum nästa år och har haft stor betydelse för bryggeriets utveckling.

Om det finns en enda öl som definierar Oppigårds framgångar så är det Golden Ale. Den var först och störst och gjorde Oppigårds bryggeriresa möjlig.

Men det började inte så bra. Björn Falkeström ville starta ett bryggeri och hade varit i England för att hämta inspiration. Där hittade han en ny ölstil: golden ale. Lite som en lager utan att vara en lager och engelsmännens försök att bekämpa ölinvasionen från andra länder. Med sig hem tog han också med sig lite humle, EKG och fuggle, som han stoppade i ett bryggverk tillsammans med pilsnermalt och lite karamell.

Problemet var att det inte smakade så bra.

– Jag hade ingen erfarenhet av branschen och det blev ingen toppenöl, jag tror att det vi fick infektion i flaskorna och ölen oxiderade, säger Björn.

Björn gav inte upp, han fortsatte brygga, förbättra och tweaka receptet och året därpå stod han bredvid Jämtlands Bryggeri på Stockholm Beer and Whisky Festival. Ett möte som skulle få stor betydelse hans förstlingsöl.

– Jag hade med mig Golden Ale och Winter Ale, men ingen kom till mig samtidigt som Jämtlands hade massor av besökare. Då berättade de att nyckeln till framgången var att de hade cascade i sina öl, bland annat Hell.

Väl hemma igen tog Björn till sig lärdomen och då kom den sista större förändringen av Golden Ale, när han bytte ut brittiska fuggle mot dess betydligt hippare ättling cascade från USA.

Därefter började det röra på sig. 2006 vann Oppigårds Golden Ale en offert på Systembolaget och kom in på fasta sortimentet. Men efter ett år verkade den ha tappat nyhetens behag, försäljningssiffrorna dalade.

– Jag trodde att den var på väg ut och tänkte att det blir väl inte så mycket mer av Oppigårds då …

Fast våren därpå hände nåt. I siffrorna för mars 2008 ökade försäljningen med 30 procent, vilket följdes av 20-30 procents ökning under flera år efter det.

– Jag vet inte varför vände, men den kanske kom ut i fler butiker. Eller så hade vi lärt oss att göra bättre öl. Det var i alla fall enormt viktigt för företaget och gjorde att vi fick in pengar så att vi kunde bygga ut, berättar Björn.

Under många år var sen Golden Ale Oppigårds bästsäljare och pengako, men numera har den halkat ner lite på topplistan. Först kom Amarillo och sparkade ner den, sen kom andra. Idag toppar Norn och Golden Ale får finna sig i att vara femma.

Det var golden ales likhet med lager som gjorde att Björn valde typen för sin första öl i stället för en vanlig pale ale.

– Så smart var man, jag visste inte hur man gjorde en bra krispig tysk lager och resonerade att så länge ölet var ljust och hade golden som namn skulle folk köpa den, säger Björn och menar att det hade varit svårare idag.

– Idag är det enormt svårt att få in nåt på Systembolaget om det inte har IPA i namnet och är torrhumlat. Det finns ett flockbeteende som jag tycker är tråkigt, själv faller jag ofta tillbaka till de klassikerna som Golden Ale eller Amarillo om jag tar en öl en tisdagskväll.

Det fanns faktiskt en ofrivillig variant på Golden Ale, även om fler svin än människor fått njuta den. För några år sen köpte Oppigårds färdigblandad malt och märkte inte att det var nåt skumt med den innan det var för sent.

– Vi tyckte att det luktade lite rökmalt, men tänkte att det kan ju inte stämma. Men när det jäst klart luktade det Schlenkerla Rauchbier och det visade sig att det faktiskt var en inte så kass rauchbier … Det fanns de som tyckte att vi skulle sälja den som det, men att sälja 10000 liter rauchier går ju inte. Så vi pumpade iväg den till återvinning hos grisarna.

– Men vi får se, vi kanske gör en rauchbier av den vid 15-årsjubileet nästa år …

Det är i princip samma recept i dag som den dagen då den amerikanska humlen kom in i bilden: cascade och EKG kryddar pilsnermalt och lite karamellmalt.

– Den är lite ljusare idag, men annars har den inte förändrats mer än att processen har ändrats när bryggeriet har gjort det. Vi justerar lite grand varje år för att råvarorna varierar.

Golden Ale har funnits i Oppigårds sortiment i snart 15 år, men någon risk för att den försvinner verkar det inte vara.

– Det är en viktig produkt för oss och en av få ljusa ale som inte är torrhumlad. Bara det är en anledning till att den får leva vidare …

 

Typ: Golden Ale

Alkoholhalt: 5,2procent

Untappd: 3,36

Ratebeer: 3,19

 

Alla artiklar i Ölets historia:

Ölet som tagit Dugges till 20 nya länder

President blev vågbrytare för Jämtlands

Lagerölet som blev Nynäshamns Ångbryggeris bästsäljare

Måsen gav rejält med luft under vingarna för Stigbergets

Nebuchadnezzar blev Omnipollos gamechanger

Fynd i frysen gav Brekeriet genombrott

Arbetarporter skräddarsyddes för en pub

Canned Wheat – Ölet som var hazy innan det blev en grej

Golden Ale blev Oppigårds guldkalv

God lager gav goda affärer för Nils Oscar