Hej, hallå Mats Wahlström…

…vd och en av grundarna av Poppels Bryggeri, som nyligen blev invald i styrelsen för Sveriges Bryggerier, vars medlemmar producerar öl, cider, läsk, vatten och andra bryggeriprodukter – bland annat Spendrups, Åbro, Coca-Cola, Nils Oscar och Herrljunga.

Grattis! Du har blivit invald i Sveriges Bryggeriers styrelse – vad sysslar ni med?

 

– Vi en av Sveriges äldsta branschorganisationer med rötter sedan 1800-talet och vi jobbar med sedvanliga branschfrågor. Det handlar om kompetensutveckling och synlighet för branschen, men också politisk påverkan. Det är kanske ett fult ord, men det är så klart att vi gör också. Ett annat jätteviktigt område är ju att vi håller på med dryckesbranschens förpackningsenhetlighet, pantsystemet och hur vi som bransch ska ta vårt miljöansvar.

 

De flesta i styrelsen representerar betydligt större dryckesföretag än Poppels – vad hoppas du kunna tillföra som representant för ett hantverksbryggeri?

 

– Sveriges Bryggerier sysslar mycket med de större strukturella frågorna och där är det viktigt att vi ger hantverksbryggerierna en tydlig röst i det forumet. För att få in mångfalden i den moderna svenska bryggerinäringen.

 

Poppels är medlemmar i både Sveriges Bryggerier och Sveriges Oberoende Bryggerier. Två intresseföreningar med mycket gemensamt, men också några viktiga frågor där de tycker väldigt olika, bland annat när det gäller ursprungsmärkning, differentierad alkoholskatt och gårdsförsäljning. Var står du i de frågorna?

 

– Vår röst är tydlig i de fallen. När det gäller gårdsförsäljning så tycker vi som bryggeri att det skulle vara kul om kunderna på våra restauranger skulle kunna köpa med sig smakprover. Vi tror också att en differentierad alkoholskatt skulle bidra till ett mer mångfacetterat ölsverige.

– Vad det gäller ursprungsmärkning så vill vi rent strukturellt ha så lite lagstadgad märkning som möjligt. Men vi sympatiserar absolut med ursprungsmärkning, det är ju någonting som jag tror många konsumenter skulle uppskatta. Men som i de flesta styrelser så tycker vi olika och när vi väl har fattat ett beslut, ja, då får man ju gå vidare. Rent generellt så tycker jag det är viktigt att hitta energi och driva de frågor där det finns samsyn – oberoende av vilken storlek av företag man representerar.

 

Nyligen blev ni både fällda och friade i marknadsdomstolen för bildregeln och frågan går nu vidare till överdomstolen. Bland annat utredde domen om det är tillåtet att visa öl ihop med mat i marknadsföringssyfte och där blev ni fällda. Ändå fortsätter ni att publicera bilder på just öl och mat – varför?

 

– Ja, vi är av den åsikten att vi följer lagen, annars hade vi inte inlett den här processen. Så fram tills att domen fastställs arbetar vi därför vidare som innan. Och som jag har förstått det, så tillkommer det inga nya tillsynsärenden vad det gäller bildregeln förrän marknadsdomstolens dom fastställs. Just nu har både vi och Konsumentombudsmannen lämnat in en överklagan av domen och så får vi se om nästa rättsliga instans beviljar prövningstillstånd. I så fall vankas det en ny rättegång om cirka ett år.

 

Till sist: Vad är det mest spännande som händer på Poppels just nu?

 

– Vi tycker det är väldigt roligt att så många hittar till Poppels citybryggeri i centrala Göteborg. Vi kör vandringar, visningar och provningar på lördagar. Det har blivit en succé får man säga. Det är exakt så vi vill att det ska vara, att folk kommer till oss och lär sig mer om öl. Sedan är det väldigt spännande att se hur lanseringen av vår ljusa lager Poppelino för 13,90 kronor fortsätter att utvecklas. Det funkar mycket bättre än vad vi tänkte att det skulle göra, så nu har vi andra typer av problem helt plötsligt – hur ska vi hinna brygga tillräckligt mycket öl?

 

Läs också:

• Frågan om bildregeln upp i överdomstolen

•  Poppels nya satsning – lågprisöl