Poppels nya satsning – lågprisöl

Att brygga billig hantverkslager är ett sätt att mäta krafterna mot bryggerijättarnas storsäljare, och konkurrera på deras hemmaplan, i jakt på nya konsumenter. Poppels är det senaste hantverksbryggeriet i raden som provar tricket – som dock är långt ifrån riskfritt.

Tretton kronor och nittio öre. Så mycket kostar Poppelino, Poppels nya ljusa lageröl som den 28 februari släpps i Systembolagets beställningssortiment. Ölet beskriver Poppels själva som en ”udda fågel i sortimentet” och ambitionen och förhoppningen är att ölet snabbt ska bli populärt och kvala in till Systembolagets fasta sortiment och få en bra spridning i landet. 

 

– Historiskt har det vid ett flertal tillfällen lyckligtvis varit på det viset för oss. Men under det senaste året har vi märkt ett tydligt minskat intresse för nya öl generellt. När det gäller lanseringar av öl och fast sortimentet behöver man vara väldigt ödmjuk inför det faktum att det är våra kunder, och era läsare, som avgör detta. Tycker tillräckligt många om ölet hoppas vi förstås att intresset ska räcka för att Systembolaget ska ge det en chans i sitt fasta sortiment, säger Mats Wahlström, vd på Poppels. 

 

Satsningen möjliggörs av att bryggeriet investerat i tre nya, tre gånger så stora, jästankar samtidigt som lågkonjunkturen och prisökningar gjort att bryggeriet behövt kostnadseffektivisera verksamheten från grunden. 

 

– Under 2023 har vi jobbat stenhårt med olika typer av effektiviseringar, sammanlagt rör det sig om över hundra förbättringar det senaste året. Ett litet exempel är att vi har automatiserat starten på vår bryggeriprocess. Vattnet värms numera innan vi kommer på plats och därmed till ”natt-taxa” på elen, men listan kan göras lång, säger Mats Wahlström och fortsätter:

 

– Som varandes ett av Sveriges större hantverksbryggerier har vi just vår storlek som verkar positivt för oss i vissa sammanhang. Många arbetsmoment gör vi en gång per tank. Det innebär att arbetsinsatsen per liter öl blir lägre för oss än för mindre bryggerier. När vi dessutom nu har ännu större tankar ökar skillnaden ännu mer, förklarar Mats Wahlström.

 

Tror du att ni kommer att kunna upprätthålla det låga priset?

 

– Det hoppas vi absolut. Men vi lever ju i oroliga tider och saker som vi tidigare inte oroat oss för behöver vi numera ha stenkoll på. Så det är såklart omöjligt att ge några garantier i dessa dagar. 

 

Ett bryggeri som gjort en liknande satsning, men inte kunde upprätthålla det låga priset är Stigbergets Bryggeri i Göteborg. Ölet ”Öl” kostade 12:90 kronor när det lanserades i maj 2021, men ligger nu på 17:20 kronor.

 

– Vi hade köpt nya jästankar och hade kapacitet för mer än vad vi bryggde. Det var ett historiskt fönster för oss att göra en sådan satsning. Ambitionen var att ta hantverkslagern in i framtiden, testa våra vingar, retas med storbryggerierna och se vad som hände när man plötsligt var på deras spelplan som annars är helt exkluderad oss hantverksbryggerier, berättar Nils Hultkrantz på Stigbergets Bryggeri. 

 

Satsningen gick inledningsvis som tåget och ölet kvalade snabbt in i fast sortiment och blev Stigbergets mest sålda öl, närmare bestämt 400 000 liter året innan de höjde priset.

 

– På kort tid blev allt med öl dyrare och vi gick betydande back på varje liter som producerades. Och när vi behövde gick det tyvärr inte att höja priset, vilket gjorde att vi tvingades till en större höjning än vad som i efterhand var klokt. Försäljningen som stadigt hade gått upp under flera år tvärbromsade. Det är uppenbart att det här är ett priskänsligt segment, säger Nils Hultkrantz.

 

Och att ett billigt öl, plötsligt kostar som ett “vanligt” öl, har sina utmaningar menar Nils. Men även om de idag ångrar den kraftiga uppgången som blev för Öl, finns inga planer på att sänka priset igen. 

 

– Ett billigt öl kommer, oavsett avsändare, att förknippas med lägre kvalitet. Och höjer man priset blir det dubbelt dåligt, för då uppfattas det plötsligt som ett dyrt öl, men av låg kvalitet. Det kommer att ta tid för Öl att återhämta sig och volymerna kommer nog aldrig att bli det samma för oss där, säger Nils Hultkrantz. 

 

Också Bustad Brewing har prövat lågprisvingarna. Vänerpilsner lanserades förra sommaren för 15:90 kronor. 

 

– Idén var att lansera ett hantverksöl till ett bra pris i tuffare tider. Dels så får folket en schysst öl som är snäll mot plånboken, och jag fick samtidigt en produkt som håller liv i produktionen, berättar David Bustad och fortsätter:

 

– Men för att priset skulle vara gångbart hade jag behövt sälja lite större volymer än vad jag gjorde. Inför årets höjda alkoholskatt och lite ytterligare ökningar på råvarupriser fanns inget annat alternativ än att höja priset till 17:20 kronor. Försäljningen är dock fortsatt stark, och det är den produkt jag säljer mest av så förhoppningsvis når den snart lite fler butiker. Jag har dock valt att lägga den enbart på mina lokala butiker då frakt och liknande till övriga Sverige skulle göra den till en minusaffär.

 

Sveriges billigaste lageröl är idag Ey Bro från Åbro för 9:70 kronor och det ölet får den 1 mars ytterligare ett åbrosyskon i det fasta sortimentet, The Bear, för 9:90 kronor. Poppelino blir med sina 13:90 kronor Sveriges billigaste hantverkslager, tätt följt av Nils Oscars ekologiska marsnyhet Magro’s för 14:90 kronor.