På torsdag firar de ett år som bryggeriägare. Vi tog ett snack med Jessica Heidrich och Magnus Karperyd om hur det varit att lansera Hop Notch och samtidigt driva Waxholms Bryggeri vidare.
Samboparet Jessica Heidrich och Magnus Karperyd kom med väldigt olika erfarenhet in i projektet med Hop Notch.
Heidrich tillhör pionjärerna inom svensk öl och jobbade under många år med att brygga öl för S:t Eriks. Karperyd hade ingen erfarenhet av branschen.
Först var planen att starta ett helt nytt bryggeri, men när möjligheten dök upp tog de båda över Waxholms Bryggeri, där de nu också brygger ölen för Hop Notch.
– Det har rullat på i ett fasligt tempo. Det har varit kul även om vi fått tacka nej till en del kul grejer för att vi inte har hunnit med, säger Heidrich.
För Magnus Karperyd har väldigt mycket varit nytt.
– Man får lära sig att hantera allt som händer och det har varit en brant inlärningskurva för mig.
I slutet av november i fjol hade deras första öl premär. Under året har de med gemensamma krafter tagit sig an de utmaningar som dykt upp.
– Det är nytt för mig också att driva företag. Vi lär oss saker varje dag och bryggningen är den lilla delen i vårt företag, säger Heidrich.
De konstaterar båda att mottagandet på marknaden varit bra. Även om Heidrich är ett känt namn bland bryggare, så innebär det inte att hela svenska folket visste vem hon är.
– Vi är väldigt nöjda och glada över mottagandet av vår öl. Det var nervöst när vi var på vår första mässa hos Nöjesguiden i Stockholm, men vi utsågs till bästa bryggeri där och det betydde mycket.
Kombinationen av två varumärken under samma tak ser de som en fördel. Planen har hale tiden varit att de båda varumärkena ska skilja sig åt.
– Vi känner att båda kan växa, men att Hop Notch har mest potential. Vi är mindre sårbara med två varumärken och det är kul för mig både att jobba med en klassisk tjeckisk pilsner, och att kunna testa ny humle eller jäst.
Målet för det första året var att brygga 60 000 liter och det är ganska exakt där man har landat.
– Vi skulle kunna brygga 100 000 liter med den utrustning vi har, men det är inte så bråttom att växa, säger Karperyd.
Det har blivit en naturlig fördelning inom företaget där Jessica Heidrich sköter om bryggningen och Magnus Karperyd sköter mycket av det andra runt om.
– Det tar mycket tid att driva ett företag, sådana bitar har inte jag heller gjort tidigare. Jag är extremt glad att Magnus tar de bitarna.
En del saker har inte riktigt blivit som planerat. När de i maj bryggde ett sommaröl som de ville sälja visade det sig att de flesta krögarna gjort sommarbeställningarna i april. Dessutom skulle de vilja kunna göra fler småbatcher och det är svårt med ett bryggverk på 1500 liter.
Förhoppningen är att antalet arbetstimmar ska minska under det andra året som egenföretagare.
– Jag jobbar med min hobby vilket är kul. Men det är mer jobb med ett bryggeri än de flesta tror, och även vi trodde, säger Heidrich.
Ettårsfesten sker på Waza på torsdag och då blir det åtta olika öl som presenteras. Bland annat blir det en ny saison, en ny New England-IPA och en ny dubbel-IPA, som de hoppas få brygga mycket mer av i framtiden.