Lysande ide att satsa i gammal lampfabrik

Bildspel

Bild 5 av 6

Bryggverket på 4000 liter får jobba på en hel del.


 

I många år tillverkades det glödlampor i området. Men att starta ett bryggeri där har också visat sig vara en ganska ljus idé. Nu produceras över en miljon liter per år av Nya Carnegiebryggeriet.

Nya Carnegiebryggeriet startade i december 2013 och det var också då som Anders Wendler anslöt till bryggeriet. Nu driver han ett framgångsrikt bryggeri som egentligen bara har ett stort problem.
– Vi börjar bli trångbodda, säger Wendler.
Området har en lång historia av industriverksamhet. På 20-talet ville Kooperativa Förbundet ta upp kampen med de karteller i Europa som drev upp priserna på glödlampor. Man byggde Lumafabriken som började att tillverka glödlampor. Det hela blev en succé och redan under det första året såldes tre miljoner glödlampor. Genom åren utvecklades verksamheten, man gjorde lysrör och monterade TV-apparater under namnet Lumavision. 1977 lades dock verksamheten i Stockholm ned och i början av 90-talet försvann varumärket Luma.
Men nu blomstrar området igen. En hel del av kontorslokalerna har blivit bostäder och nere vid vattnet finns Nya Carnegiebryggeriet.

Huvudbryggaren Anders Wendler har lång erfarenhet av bryggaryrket. Han utbildade sig till bryggmästare i Köpenhamn 1996-1997 och har jobbat i många år hos både Pripps och Spendrups. Dessutom har han hunnit med tre år som bryggare i Litauen och Ukraina.

Han har varit inblandad i flera stora projekt genom åren, där han designat bryggerier. Men när han kom till sin nuvarande arbetsplats var allt redan på plats.
– Det var en ny erfarenhet för mig att ta över något som någon annan hade designat. Men det här är ett väldigt trevligt bryggeri, säger Wendler.
Bakom bryggerierna står Carlsberg Sweden och Brooklyn Brewery. Det har förstås hjälpt till när det gäller den snabba utvecklingen av verksamheten.
– Det är klart att vi har nytta av den stora sälj- och distributionsverksamhet som Carlsberg har. Inte minst ger det oss en bra geografisk spridning i landet, säger Wendler.
När det gäller Brooklyn har det mer handlat om uppbackning när det gäller bryggning. Ölgurun Garreth Oliver på Brooklyn fanns med framför allt i början.

– Han var inblandad i de första recepten och vi har en mindre variant av deras bryggverk. Vi har en hel del kontakt fortfarande, säger Wendler.

Samtidigt känner han sig trygg med att de båda ägarna inte lägger sig i den dagliga verksamheten utan där har han fria händer.
– Jag hade kanske en liten oro när jag tog jobbet att det skulle styras från olika håll. Men vi har fria händer när det gäller vad vi gör och när det gäller vår produktutveckling, säger han.
Bryggverket är på 4000 liter och det får jobba för högvarv. Produktionen ligger en bit över en miljon liter per år och det har gjorts flera investeringar längs vägen för att klara efterfrågan.
– Vårt problem i dag är att vi är trångbodda. Vi kan inte ha tankar utomhus på grund av områdets historia, och härinne börjar det bli fullt, säger Wendler.
Någon lösning på det problemet finns inte i dagsläget men ett par till jästankar ska det i alla fall gå att hitta plats för i bryggeriet.
Att ha en bryggeripub hjälper förstås också till för att både sälja öl och lyfta fram varumärket. Deras olika arrangemang är riktigt populära. Så populära att närliggande ställen bett om att få veta när arrangemangen är, då de också har märkt av en ökning av kunder de dagarna.
– Det är många närboende som kommer hit men också en hel del turister. Inte minst från USA och det tror jag har med Brooklyn att göra, säger Wendler.
När det gäller ölutbudet så går stor del av produktionen till att brygga de mest populära ölen. Men det är viktigt för Anders Wendler att experimentera i bland också.
– Åtta till tio gånger om året brygger vi något annorlunda och oftast finns då det ölet bara i vårt taproom.
Inspirationen är åt det tyska hållet när det gäller ölstilar.
– Vi är mer tyska än engelska och vi brygger sådant som vi själva gillar. Det tog oss ett år innan vi bryggde vår första india pale ale, det är nog inte så vanligt, säger han.
Han vill att kunden ska veta när han eller hon druckit en öl från Nya Carnegiebryggeriet.
– Det ska vara roligt och speciellt att dricka vår öl, samtidigt vill vi göra öl som är lättdrucken och som man vill komma tillbaka till.