Mycket verkar gå tungt nu för många hantverksbryggerier, men Dan-Magnus Svensson på Brygghus 19 är ändå positiv. Och lite hjälpte det att hans bryggeri nyligen vann en offert på Systembolaget.
För Brygghus 19 är det som för alla andra. Kostnaderna ökar på alla fronter samtidigt som det är svårt att höja priserna för att kompensera.
– Det har aldrig varit så dåliga tider som det är nu, säger han.
Han nämner transporter, energi, burkar och malt som exempel på ökade kostnader. Systembolagets regler tillåter prisändringar en gång i kvartalet vad gäller produkter i det lokala sortimentet, men när även kunderna får mindre pengar är det riskfyllt att öka priserna också.
– Vi vågade inte höja nu i december, men i september ökade vi priserna med tio procent. Sen måste vi öka igen lite den 1 mars, säger Dan-Magnus.
– Men konsumenterna kommer också att drabbas av högre elpris och högre räntor och frågan är om alla då har köpkraft eller intresse av att köpa hantverksöl då.
Det är något som Sveriges Oberoende Bryggerier också bekymrar sig för och just nu genomför man en kampanj för att ölköparna ska välja varannan öl från hantverksbryggerier.
– Det är bra, man behöver uppmärksamma det i många kanaler för att slå igenom i mediabruset, säger Dan-Magnus.
På Brygghus 19 är de fyra anställda och någon ändring på det är inte aktuell än så länge.
– Som det ser ut nu, men man vet ingenting. Jag tror att många bryggerier kommer att lägga ner, men jag tänkte att vi inte skulle vara ett av dem. Vi får hoppas att konsumenterna är med och stöttar så att de små bryggerierna kan vara kvar.
När Dan-Magnus tittar på siffrorna är det främst marginalerna som drabbas av de svårare tiderna. Volymerna har inte drabbats i samma utsträckning. Och nu blir det ett rejält tillskott tack vare att Brygghus 19 var ett av bryggerierna som vann Systembolagets vårölsoffert.
– Det är en viktig order för oss. Man bävar för de dåliga månaderna januari och februari och det är det underbart att få en sån beställning.
Ölet heter Carlshamns Våröl, en tysk pilsner med en touch av saazhumle som släpps i det tillfälliga sortimentet på Systembolaget.
– Den är på 28000 burkar och produktionen av den drar igång nästa vecka.
Ordern ger Brygghus lite medvind och Dan-Magnus är i det stora hela positivt inför framtiden.
– När man ställs inför problem kan man inte bara dö, man får hitta lösningar för att ta sig över till andra sidan. Lågkonjunkturen kommer att ta slut. Det tusan ska vi fixa.