Slår Åbros nya ipa mot hantverksbryggerier?

Bron IPA och Nästgårds, två nya öl från Åbro. Foto: Åbro

Åbro släppte en ipa och en lager idag som skulle kunna ses som konkurrenter till hantverksbryggeriernas öl. Något som Åbro redan tidigare aviserat som avsikt.

Idag släppte Åbro en ipa, en stil som oftast förknippas med hantverksbryggerier. Bron IPA har visserligen funnits som 33-centilitersburk i beställningssortimentet tidigare, men lanseras nu i ny förpackning i fasta sortimentet på bred front.

– Bron är ett väldigt omtyckt varumärke bland våra konsumenter, något som framför allt märks av på restaurang. Det känns därför extra roligt att Bron IPA nu får ta plats i Systembolagets ordinarie sortiment och därmed blir mer lättillgängligt för alla, säger Harald Steinbach, varumärkeschef på Åbro Bryggeri i ett pressmeddelande.

Att konkurrera med mindre bryggerier är ett uttalat mål hos Åbros nya huvudbryggmästare Åsa Johansson.

– Det här är mikrobryggerierna duktiga på, och framöver kommer vi förhoppningsvis kunna möta och konkurrera med dem mycket bättre, sa hon i slutet av förra året apropå bryggeriets investering i utrustning för att kunna torrhumla öl.

Men när hantverksbryggerier går från glas till burk gör Åbro tvärtom. Bron IPA släpps i en returflaska på 50 centiliter.

– Returglas är dessutom ett format som sticker ut och tar plats bland hyllorna, samtidigt som det är en klimatsmart förpackning. Det ligger helt i linje med Åbro Bryggeri och vårt hållbarhetsarbete, säger Harald Steinbach.

Åbro investerade som nämnts tidigare i år i utrustning för att kunna torrhumla, men om den nya ölen är torrhumlad framgår inte. Däremot sägs den vara baserad på sorterna herkules, centennial, columbus och cascade.

Nyligen gick Åbro också ut med att man lanserar ölet Nästgårds, som sägs vara en hyllning till det som finns nästgårds, vilket skulle kunna ses om som en vilja att se lokal ut överallt. Lokalt brukar ofta vara hantverksbryggeriers signum, även om det inte är första gången ett större bryggeri använder det knepet.

Nästgårds släpptes idag i 388 Systembolagsbutiker och Åbro betraktar det som ett premiumöl, och säger i ett pressmeddelande att det kan komma fler öl under det varumärket i framtiden.