Svenska bryggerier hade premiär i Kina

Bildspel

Bild 7 av 7

De fyra svenska bryggerierna som deltog.

Kina är en intressant marknad för många bryggerier. Nu har fyra svenska bryggerier lanserat sina öl i staden Guangzhou med sju miljoner invånare.

Det är importföretaget Craft Beer Nordic som satsar på att ta in svenskt öl till Kina. Den här gången handlade det om Tempel Brygghus, Nordic Kiwi Brewers, Örebro Brygghus och Den Bryggande Holländaren som skickade öl.

Det är lite startgroparna och vi får se vad det kan bli. Kina är en växande marknad och vi vill att det här ska växa och bli stort, säger Arvid Landgren, grundare av Tempel Brygghus.

Uppsalabryggeriet stod för halva mängden öl av de 8000 liter som skickades och de andra tre delade på resten. I lördags hölls en release-fest på baren Hideaway Temple i Guangzhou.

– Det är ett problem i Kina att vissa har pressat priserna så mycket på sina öl. Men vi tror på det här och hoppas att det ska sprida sig även till andra delar av Kina, säger Landgren.

Guangzhou ligger i södra Kina och inte så längt från Hongkong. Staden har sju miljoner invånare så visst finns det potential att nå ut till den växande medelklassen i staden.

– Craft Beer Nordic vill att det här ska bli något regelbundet och det känns intressant, säger Landgren.

Här ovan ser ni bilder från premiären.