Som en cola-burk – nu görs etiketten om

Mikkellers etikett anses rikta sig mot barn. Foto: Mikkeller.

Brittisk polis larmade och menade att Mikkellers öl marknadsfördes med barn som en målgrupp. Ett av argumenten var att burken var lika stor som en cola-burk.

 

Polisen upptäckte burkar av ölet Side Eyes Pale Ale och reagerade på designen. Man slog larm till Portman Gruoup, som har ett slags självreglerande funktion på ölmarknaden i Storbritannien.

Poliserna menade att Keith Shores design på bruken gjorde att man riktade sig mot barn med ölet, och på fullt allvar såg poliserna det också som ett problem att burken var lika stor som en burk med coca cola, och att det inte borde vara så.

Portman Group gick på poliserna linje, men mest på grund av etiketten och inte storleken, och nu blir det till att hitta en ny design för ölet på de brittiska öarna.

Ett annat problem med etiketten var att det fanns mer än en person där. Mikkeller tyckte att kritiken var orättvis, men har ändå ändrat på sin design.

Sedan tidigare har bland annat Flying Dog och Oakham Ales haft problem med Portman Group och tvingats att ändra etiketter mot sin vilja.

I Sverige har det flera gånger varit reaktioner på etketter, från framför allt Systembolaget inför lanseringar där. Mest uppmärksamhet blev det när Beernews avslöjade hur Ängöls midsommaretikett stoppats.