Ölen kommer som ett brev på posten

Johan Håkansson vid Ängöls bryggeribil Tjorven, tillverkad i Kalmar. Foto: Privat

Den som kommer ihåg Saltkråkan kommer nog även ihåg den gula postbilen Tjorven som snurrade runt på svenska vägar på 70-talet. I Kalmar snurrar det fortfarande runt en, men nu är det öl som delas ut.

Det är Johan Håkansson, grundare av Kalmarbryggeriet Ängöl, som för tre år sen hittade och renoverade bilen. Orsaken är ganska uppenbar:
– Tjorven tillverkades av Kalmar Verkstad mellan 1969 och 1971 bara några hundra meter från bryggeriet, så den passar oss perfekt. Vi är fokuserade på den lokala ölmarknaden, och Tjorven är väldigt förknippad med Kalmar, säger Johan.
– Det väcker väldigt stor uppmärksamhet när jag kör i stan, mer än om man kommer i en Ferrari. Folk drar på mungiporna och det finns många äldre människor som känt någon som jobbat med den på Kalmar Verkstad. Igenkänningsfaktorn hos äldre är stor, det är lite roligt. Dessutom är det många barn som älskar den.
– Det kanske inte är den häftigaste bilen som finns men nog den roligaste.

Ängöls bryggeribil Tjorven.

Tjorven är högerstyrd, karossen i glasfiber och den har ingen konventionell drivlina utan remdrift. Men hur är den att köra?

– Den är underhållande om man inte har den som enda bil … Det går inte så fort, men den är ändå rätt så pigg i låga hastigheter.

– En himla körglädje på nåt konstigt sätt. Kanske på grund av remdriften. Men det är väl alltid kul att köra en gammal bil från 60-talet.
Bilen har faktiskt aldrig gått som postbil, utan ägdes av HSB i Stockholm innan Johan hittade den hos en bilskrot. Han har renoverat men inte customiserat den.
– Den var i hyggligt skick maskinellt när jag fick den, så jag har lackat om den och stripat den.
– Sen har vi en del tankar på att så småningom även stoppa in lite kranar i den med för att kunna använda den på festivaler och mässor.

Johan berättar att namnet Tjorven från början var ett öknamn, men blev så populärt att det till slut blev modellnamnet.

– Folk tyckte att bilens front såg ut lite som den tjuriga Tjorven i Saltkråkan, säger han.

– Så det står Tjorven som modellnamn på baksidan, sen har vi även en egen registreringsskylt med just ”Tjorven” också. Det kändes bättre än att ha Ängöl.