Nyheter

Så ser Björns liv ut efter försäljningen

Björn Falkeström man att försäljningen av Oppigårds Bryggeri var helt rätt beslut. Foto: Peter Lindh.

För nio månader sedan sålde han sitt livsverk. Nu är ansvaret mindre, men timmarna på Oppigårds Bryggeri blir lika många i dag.

 

Det blev en stor nyhet när Beernews i höstas kunde berätta att Björn Falkeström sålt sitt Oppigårds Bryggeri. Visserligen behöll han 30 procent av aktierna, men majoritetsägandet gick över till investeringsbolaget Röko.

Nu har det gått nio månader, men Björn Falkeströms vardag har inte förändrats dramatiskt.

– Jag är ju uppväxt här på gården. Om jag äger 30 eller 100 procent spelar egentligen ingen roll, det blir ingen större skillnad, säger han.

Det var 2004 som Falkeström grundade bryggeriet som genom åren blivit ett bevis på att små bryggerier kan växa sig stora. I fjol bryggdes det runt 2,4 miljoner liter öl på gården utanför Hedemora i Dalarna.

Men en sak som förändrats är ansvaret, som nu ligger på vd Arvid Runéus.

– Jag brukade ligga vaken ibland oroa mig för olika saker i företaget, nu är det han som får göra det. Han tar de stora frågorna. Sedan kommer han och frågar mig ibland, men det är naturligt, tycker jag.

I dag står en imponerande anläggning på gården, det finns två brygghus och en servering. Bryggverken är på 4000 liter och 8000 liter.

– Jag har ju byggt det här sedan det var en grop i backen. Jag har koll på det mesta.

Den kollen uppskattas av många, och Björn Falkeström dyker ofta upp i produktionen även i dag.

– Nu är det ju semester så halva styrkan är borta. Jag gillar ju att vara med när saker händer. Det är inte så många år sedan som jag aldrig hade missat en buteljering. Och eftersom jag bor här så kan jag även göra någon jourgrej på helgen, jag gör gärna sådana saker.

Björn Falkeström trivs bra med att även nu lägga mycket tid på bryggeriet han en gång startade. (Foto: Peter Lindh)

Men Björn Falkeström upplever en skillnad i dag mot när han startade bryggeriet. Dels är han 17 år äldre, men i omvärlden har saker också förändrats.

– Jag har inte samma driv i dag som när jag var 30. Det var viktigt att jag hade det när jag startade bryggeriet. I dag finns en helt annan marknad för öl, det är en enorm konkurrens. I början kände jag nog en liten press, men nu är den borta. Nu är det Arvid och de andra som tar hand om det här.

Falkeström säger att med facit i hand har hela försäljningen blivit bra.

– Det var nog det bästa beslut vi kunde ta. Nu har vi fått in nytt blod i företaget. Jag ångrar absolut ingenting, det här var helt rätt.

Intervjun avslutas, för Björn ska hämta hustrun Sylvia hos tandläkaren. Dessutom blir det säkert ett besök i något av brygghusen. Det är ju liksom så hans liv ser ut, oavsett om han äger bryggeriet eller inte.