Snart kommer det – i versaler – framgå att alla varianter av Mariestads, Melleruds och Norrlands Guld produceras i Grängesberg i Dalarna. Men det beror varken på Beernews granskning och undersökning eller att den tidigare informationen har varit undermålig, enligt företagets marknadschef Björn Ivarsson, som kallar justeringen: “ingen stor grej”.
”Bryggs av Spendrups Bryggeri AB i Grängesberg” – blir meningen som centralt och tydligt tar plats på baksidesetiketterna till Spendrups öl vars namn indikerar ett annat ursprung. Enligt Spendrups själva är förändringen resultatet av ett internt arbete och något man länge pratat om att göra. Trots att man så sent som i våras sa motsatsen.
– Att vårt bryggeri ligger i Grängesberg är ingen hemlighet. Vi är väldigt stolta över vårt fina bryggeri och att vi funnits på en och samma plats i över 100 år. Under den tiden har Spendrups gjort en otrolig resa från att vara ett litet lokalt bryggeri till att bli Sveriges största dryckesföretag. Vi har fightats med stora globala jättar samtidigt som vi varit trogna våra rötter, det är få bryggerier som har den långa lokala förankringen i en bygd som vi har, säger Björn Ivarsson, marknadschef på Spendrups.
Att förtydligandet av ursprungsplatsen sker just nu beror på att bryggeriet inlett ett arbete med att uppdatera samtliga etiketter till följd av panthöjningen.
– I samband med panthöjningen såg vi en möjlighet att justera designen på vissa etiketter för att lyfta fram tillverkningsort för Mariestads, Norrlands Guld och Melleruds. Det är ingen stor grej att vi har adderat tillverkningsplats eftersom det aldrig varit en hemlighet vart vårt bryggeri ligger. Etiketterna har sett olika ut under tidens gång och att vi valt att göra dessa justeringar just nu är ett resultat av en intern process, fortsätter Björn Ivarsson.
Så Beernews granskning och undersökning har inte påverkat den interna processen och beslutet?
– Vi har såklart noterat er artikelserie, men det är inte anledningen utan det här är ett resultat av en längre process där många parametrar spelat in.
Upplever ni att den märkningen ni haft tidigare varit tillräcklig?
– Den tidigare märkningen var tillräcklig men just nu kändes det som ett naturligt steg att addera tillverkningsplats när tillfället gavs i och med att vi ändå gjorde justeringar på etiketterna.
Parallellt pågår fortfarande ett ärende hos Stockholms Stad som är kontrollmyndighet för Spendrups. Men kommunen har ännu inte lyckats utreda huruvida ursprungsplats är nödvändig eller inte på etiketterna.
– Klart är att ursprungsplats tydligt ska framgå om det finns risk att man kan bli vilseledd, men det rör sig om en helhetsbedömning om text, bild och hur produkten framhävs. Vi har inlett ärendet, men ännu inte kommit längre än att vi begärt in underlag. Ärendet har tyvärr dragit ut lite på tiden eftersom vi behövt byta handläggare under ärendets gång, säger Kristine Fornander, enhetschef på Miljöförvaltningen hos Stockholm Stad.
Granskningen kommer att ske under den kommande månaden.
Spendrups arbete med att byta ut etiketter har redan börjat, de första ölen med den nya märkningen blir flera av årets julöl och sedan kommer resterande öl successivt att uppdateras.
– Det är en process att byta ut etiketter då det är många artiklar som berörs och de kommer att komma ut på marknaden successivt men alla artiklar som berörs av panthöjningen ska vara klara senast 31:a december 2026, avslutar Björn Ivarsson.
Läs också:
• Härkomst obligatoriskt, men bara ibland – 28 mars 2025
• Ursprung viktigt för miloner svenska ölköpare – 7 april 2025
• 82% Tror att Mariestads tillverkas i Mariestad – 11 april 2025
• Carlsberg tvingas uppdatera öletikett – 14 april 2025
• Märkning utreds efter Beernews granskning – 6 maj 2025
• ”Lagstiftarna skulle behöva ta det längre” – 7 maj 2025
–
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
