Klart: Så mycket ska lågprisölet kosta

Nu är det klart att det billigaste ölet på Systembolaget från och med 1 september kommer att kosta 7,90 kronor. Märta Kuylenstierna säger att man nu hoppas på att få in tillräckligt med offerter. Foto: Montage.

Det blir ett lägre lägstapris för öl på Systembolaget under året. Men efter bland annat diskussioner med leverantörer hamnade offertförfrågan för dessa två öl på 7,90 kronor.

Det blev en hel del rubriker under hösten när Beernews avslöjade att Systembolaget hade med två öl för priset 6,90 kronor i sin lanseringsplan för 2020.

Många mindre bryggerier reagerade negativt, och en hel del konsumenter ifråga satte om Systembolaget ska hålla på med att sänka priserna när man också ska värna om folkhälsan. Även i Norge blev det en hel del rubriker, då man redan i dag har många som åker över gränsen och köper billigare öl på den svenska sidan.

Nu har Systembolagets slutgiltiga offerter presenterats och priset blir i stället 7,90 kronor. Det handlar då om burk och 33 centiliter. Det innebär att de nya ölen blir 50 öre billigare än dagens billigaste öl på hyllorna.

– Vi har gjort en sammantagen bedömning på vad som är rimligt och har även tittat på hur många offerter vi kan få in, säger Märta Kuylenstierna, kategorichef på Systembolaget.

Inför offerten har man bland annat pratat med flera av de stora leverantörerna. När Beernews skrev om prisfrågan i höstas var det flera av de största svenska bryggerierna som var tveksamma till att skicka offert på ett öl som skulle kosta 6,90 kronor.

Ett av de billiga ölen släpps i september och det andra i december. En av offerterna vänder sig till svenska bryggerier, den andra är öppen för hela Europa. Ölen ska ligga på mellan 5,0 och 5,3 procent. Under våren kommer det att göras en blindprovning av de öl som skickats in, och sedan utses två vinnare.

– De kommer att tävla precis som alla andra öl och utvärderas som alla andra öl som vinner offerter, säger Kuylenstierna.

Hon ser inget konstigt med att priset på 6,90 kronor nu stigit, utan det är en del av processen.

– Vår lanseringsplan är startskottet för en dialog med leverantörerna, och sedan kommer de med återkoppling. Vi vill veta att det kommer in tillräckligt med offerter, det är inget konstigt med det. Priset per liter alkohol blir inte  lägre än annan öl som redan finns i sortimentet, säger Kuylenstierna.