Kaffebordsstorlek målet för Daniel

Bildspel

Bild 4 av 4

Daniel Eriksson är glad över att ha tagit steget till att bli egenföretagare.

 

Målet är att växa och prognosen ser ljus ut. Men Daniel Eriksson vill hålla sitt bryggeri inom kaffebordsstorlek även om man expanderar.

Det var ett stort steg som Daniel Eriksson tog när han lämnade jobbet som bryggmästare på Carlsberg för att starta sitt eget företag. 2013 började verksamheten i liten skala och sedan 2015 bryggs det på ett bryggverk på 1100 liter.
– Vi brottas faktiskt med samma frågor som Carlsberg, fast i mindre volymer, säger Eriksson.
Han driver och äger majoriteten av företaget tillsammans med Andreas Forsberg och där bakom finns ytterligare 70 delägare. I fjol blev det 110 000 liter öl som bryggdes, och i år är målet 150 000 liter.
– Vi siktar mot den lokala marknaden, men fördelen med Halmstad är att en hel del kunder kommer till dig under sommarhalvåret. Vi hoppas på den ökningen men marknaden är lite försåtlig. Det är många bryggerier därute nu, säger han.

Annat än öl

Eriksson säger att produktionen ska öka även om bryggeriet inte har någon ambition att bli jättestora. Expansionen behöver inte nödvändigtvis ske enbart med öl.
– Vi kommer att satsa på must och även på läsk. Vi kommer också att göra mer lågalkoholöl och jag kan tänka mig att göra även cider och mjöd. Vårt fokus är smaker, säger han.
Bryggeriet är beläget vid Slottsmöllan precis vid Nissan i Halmstad och 130 andra företagare är grannar i närområdet. Det gamla tegelbruket har fått nytt liv och nu växer det fram massor av småföretag som vill utvecklas och komma framåt.
Halmstad Brygghus är inget undantag och Daniel Eriksson tror att det finns plats att växa för många bryggerier.
– Jag tror att det finns några procent till att ta för hantverksölen. Sedan är det alltid svårt att definiera craftbeer och hantverksöl.

Kvalitet viktigt

Vårt samtal handlar en hel del om kvalitet, ett ord som Daniel burit med sig genom bryggarlivet. Han tror inte att det finns några genvägar till framgångar när det gäller öltillverkning.
– Ett ledord för mig är stolthet. Var ärlig med det du gör och var stolt över det du gör, säger han.
Med kvalitet som det centrala i verksamheten ska Halmstad Brygghus ta nya steg framåt. Han minns hur hans intresse för hantverksöl tog fart i samband med en utbildning i Köpenhamn 2005 när han provade suröl och belgisk klosteröl.
Nu är han själv en del av den svenska utvecklingen, men Halmstad Brygghus ska inte växa sig alltför stora.
– Jag brukar säga att jag vill ha ett företag som är i kaffebordsstorlek. Det vill säga 8-10 personer så att alla får plats vid samma fikabord. Då skulle vi kunna brygga en miljon liter, säger Eriksson.