Honung i fokus när mjödduo samarbetar

Bildspel

Bild 2 av 4

Att karamelliserad honungen tog tid, men doften var å andra sidan helt fantastisk.


 

När två av världens mest hyllade mjödtillverkare träffas så gör de en – öl. Fast det var förstås honung inblandat i samarbetet mellan Sahtipaja och Superstition.

Superstition från Arizona i USA är ett av världens mest hyllade mjödföretag. Det är Sahtipaja från Sätila också.
Men deras gemensamma dag i Sätila mynnade faktiskt ut i en imperial stout.
– Jag tror inte att någon har gjort en sådan här öl tidigare, sade Carlos Bassetti från Superstition.
Efter att ha varit på MBCC i Köpenhamn åkte han till Sätila för att brygga med Timo Krjukoff på Sahtipaja.

Tillsammans skapade de en imperial stout bouchet bragott. Det kan enklast beskrivas som en imperial stout med karamelliserad honung.

– Det tar lite tid med honungen men jag tror att det ska bli gott. Den ska ligga på ekfat också inan den är klar, säger Krjukoff.
Den karamelliserade honungen tillsätts i tanken, och det kommer även att tillsättas lite honung i faten. Cirka 400 liter öl ska det bli av dagens samarbete och kanske blir det premiär på nästa års MBCC.
Sahtipaja och Superstition har samarbetat en gång tidigare. Då träffades man i Arizona och gjorde en mjöd med rönnbär. I nästa månad är det dags för ett nytt samarbete i USA.
– Men vi vet inte vad vi ska hitta på då, säger de båda med ett leende.
Superstition tillverkar bara mjöd på sin anläggning men har tidigare bryggt öl i samarbeten med andra bryggare.
– Vi lär oss definitivt saker av det här, och vi lär oss varje gång vi brygger med andra. Det är roligt och utvecklande, säger Bassetti som är huvudansvarig för mjödtillverkningen hos amerikanerna.