Ekologiskt ökar – men ölet tappar fart

Försäljningen av ekologiska drycker ökar hos Systembolaget, men ölet har tappat fart. Foto: Systembolaget.

Intresset för ekologisk öl håller på att plana ut. Under 2017 ökade försäljningen på Systembolaget med bara två procent.

Ekologiska drycker fortsätter att vara intressant för svenska konsumenter. Totalt ökade försäljningen av ekologiska produkter med nio procent under 2017.
Sett över en femårsperiod har ölet ökat mest av alla drycker på Systembolaget, men ökningen planade ut rejält under 2017. Det såldes bara två procent mer ekologisk öl under 2017, jämfört med 2016.
Drygt 14 miljoner liter ekologisk öl köptes det på Systembolaget under fjolåret. Vinet fortsätter att vara den mest populära ekologiska drycken och där fortsätter intresset att öka betydligt mer. Nästan 43,5 miljoner liter ekologiskt vin såldes under 2017, och det var en ökning med 8,7 procent jämfört med 2016.
– För fyra-fem år sedan skulle vi nog ha sagt att det är någonting önskvärt som vi hoppas att fler hittar till, nu är det konsumentdrivet. Vi ser inte bara ökningen hos oss, utan inom handeln i största allmänhet. Jag tror att det finns ett ökat intresse för mat och dryck, och att folk blir mer medvetna om vad de köper och stoppar i sig, säger Systembolagets inköpschef Fredrik Arenander i en TT-intervju publicerad hos Svenska Dagbladet.

Beernews berättade i december om de många dispenser som ges när det gäller ekologisk öl. Då fanns en del kritik mot att öl med besprutad humle ändå räknades som ekologisk.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Ekologiskt ökar – men ölet tappar fart

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer