Deras satsning överlevde tuff start

Patrick Holmqvist lämnade jobbet på Nils Oscar för att bli delägare i Nyköping Brewing. Foto: Peter Lindh

När Patrick Holmqvist lämnade Nils Oscar för att gå till Nyköping Brewing var det lite dålig tajming. Ett virus ställde till det, men satsningen har ändå fungerat.

När vi skrev om Nyköping Brewings satsning i februari 2020 nämndes inte corona med ett ord och då var det ändå bara en månad innan eländet bröt ut på allvar. Från att ha bryggt på Wermlands Brygghus stod de nu med en helt ny produktionsanläggning med bryggpub. Det kan inte varit helt enkelt att rodda genom pandemin, men Patrick säger att det ändå gått rätt bra.

– Det har varit okej somrar när vi haft uteserveringen, sen har det varit tyngre på vintern. Men vi har kunnat behålla personalen och det känns bra. Fast det är klart att man önskat bort pandemin och det inte bara av affärsmässiga orsaker, säger han.

Han blev värvad från Nils Oscar efter 22 år och är nu delägare tillsammans med Jonas Kandefelt och Sasse Sepehrazar. Även Kandefelt har en bakgrund på närbelägna Nils Oscar. Båda bryggerierna har bryggpubar, men nyköpingsborna verkar räcka till för båda.

– Jag tror att vi delvis vänder oss till olika kundgrupper och har olika erbjudanden. Och eftersom båda har haft gott om folk i sommar så funkar det uppenbarligen, säger Patrick.

Nils Oscar är ett av Sveriges äldsta och största hantverksbryggerier. Nyköping Brewing relativt nystartat och litet. För Patrick blev det en omställning.

– Det är delvist ganska likt, men det blir mer praktiskt nu när det bara är jag i bryggeriet. Här blir det både kropp och hjärna medan det blev mest hjärna på Nils Oscar. Sen är det en helt annan känsla när man jobbar åt sig själv.

– När jag var på ett leveransbryggeri hade jag fantasier om restaurangbryggerier och direkta kundmöten. Nu har vi det och det är måluppfyllnad. Sen drivs jag fortfarande av det goda ölet och det är mål i sig själv.

Patrick Holmqvist besökte Beerbliotek för en collab förra veckan. Foto: Peter Lindh

Han har varit i branschen längre än de flesta och närmar sig sakta men säkert pensionen. Hade valet av yrke skett idag så hade det blivit det samma.

– Det är en kul bransch även om finns avigsidor och produkten egentligen är umbärlig. Jag gav mig in i den för att jag ville och jag skulle välja det idag igen.

Nyköping Brewing är inte en ren bryggeripub, även om restaurangen omsätter mer än övrig försäljning.

– Vi är ett bryggeri först och främst. Visst har restaurangen gått bra, men när vi fantiserade om det här skulle bryggeriet vara större än restaurangen.

– Men det är gästerna och de som dricker som avgör vilken del som är störst och säljer vi allt i restaurangen så är det vackert så. Spelar inte så stor roll vilken kanal de väljer.

Att expandera finns inte i den omedelbara planeringen. Bryggeridelen har utrymme för ökad produktionstakt.

– Får vi en jättesuccé får vi hantera det, bryggeriet är vad det är. Med tanke på läget vore det inte så lyckat med ett storbryggeri. Men vi kan göra ganska mycket mer öl i den befintliga utrustningen.

– Sen är tillväxt inte något självändamål. Jag vill bara ha ett hälsosamt företag som sista jobb innan pensionen, avslutar han.