Danska profilen hyllar tyska traditionen

Mikkel Borg Bjergsö tycker att utvecklingen med nya varianter på öl börjar att gå för långt. Foto: Mikkeller.

Har experimenterandet med öl gått för långt till och med för bryggarna som var med och ledde utvecklingen? Ja, nu verkar Mikkel Borg Bjergsö vilja gå åt andra hållet, bland annat med ett samarbete i Tyskland.

Mikkeller var ett av de ölproducenter som tidigt började att förändra ölvärlden. 2006 startades företaget och ölen som producerades var moderna med mycket smak och gärna lite specialingredienser som bland annat olika kaffesorter.

Därefter har många gått samma väg, provat nya vägar, och i dag har väl de flesta ingredienser som finns någon gång hamnat i ett öl någonstans i världen.

Men har det gått för långt? Mikkeller Borg Bjergsö tycker det.

– Jag tycker att vi har nått en punkt där det gått för långt, att det ska vara nytt bara för sakens skull, säger han till DR.

Han gillar inte hur konsumenterna ständigt jagar nya öl och inte stannar upp och dricker ett gott öl flera gånger.

– Konsumenterna kan smaka ett öl och säga att det är det bästa öl de smakat i sitt liv. Men nästa dag dricker du en ny öl och går aldrig mer tillbaka.

Nu har Mikkel Borg Bjergsö tittat mot Tyskland när han väljer sina favoritöl, och han har tagit fram en altbier med bryggeriet Uerige i Düsseldorf. Där har man bryggt altbier i över 150 år.

Den denska ölprofilen konstaterar att de under hela den tiden jobbat med att få ölet bättre och att konsumenterna kommer tillbaka och dricker ölet om och om igen.

Tillsammans med Ueriges bryggmästare Christoph Tenge har han tagit fram en egen altbier. När stamgästerna på Uerige får smaka tycker de att det är ett okej öl, men inte mer.

– Så säger alltid våra stamgäster. De tycker att ny altbier är onödig. De tycker att de redan har världens bästa öl, förklarar Tenge till DR.

Läs hela artikeln här.