Bryggeri satsar på alkoläsk med Pepsi

Boston Beer Company ska samarbeta med Pepsi när Man Dew ska göras i en version med alkohol.

De är ett av USA:s största bryggerier. Men nu storsatsar Boston Beer Company på att göra en alkoholhaltig läsk i samarbete med Pepsi och tar därmed utvecklingen av hard seltzer ytterligare ett steg.

 

Det handlar om läsken Mountain Dew, eller Mtn Dew, som ska produceras i en version med fem procents alkohol med start under nästa år.  Samarbetet med Pepsi markerar att det här är en rejäl satsning, då Mtn Dew har nästan sju procent av läskmarknaden i USA.

Boston Beer Company är mest kända för sina öl under Samuel Adams och är USA:s näst största craft beer-bryggeri efter Yuengling.

Men under många år har man även satsat på andra drycker och samarbeten. Där finns isté med namnet Twisted Tea, man äger numera bryggeriet Dogfish Head och har haft enorma framgångar med hard seltzer under namnet Truly.

Det är framgångarna med Truly som lett fram till det nya samarbetet.

Den nya alkoläsken/hard seltzern kommer givetvis att marknadsföras stenhårt när den ska ha premiär, och med Pepsi marknadsföringsmiljoner i ryggen lär drycken dra till sig stort intresse.

– Vi vet att vuxna människors smaker utvecklas och att man letar efter nya och spännande drycker. Kombinationen av vår erfarenhet från bryggning, seltzers och isté, tillsammans med Mtn Dew varumärke, kommer att ge precis den förfriskning som kunderna kommer att älska, säger Dave Burbank, vd på Boston Beer Company i ett pressmeddelande.

Samarbetet kommer efter att Coca Cola skapat ett liknande samarbete med Topo Chico, där man kan göra hard seltzer av det varumärket.

Alkoholhalten på nya Mtn Dew kommer att ligga på fem procent, och utöver originalsmaken ska man även lansera Black Cherry och Watermelon.