Hard seltzer tar över när det säljs mindre öl

Boston Beer Company gör stor succé med sin blandning at hard seltzer och iste. Foto: Boston Beer Company.

Ölförsäljningen sjunker. Men hard seltzer fortsätter att göra Boston Beer Company till ett mycket framgångsrikt företag. På ett år har försäljningen ökat med 65 procent.

 

Det är varumärket Truly som blivit en stor succé för Boston Beer Company. För var det varumärket Samuel Adams som var bärande för företaget, men samtidigt som ölen tappar i försäljningen fortsätter hard seltzer att öka i en enorm takt.

Försäljningen under årets tre första månader ökade med 65c procent jämfört med samma period i fjol, och företaget räknar med samma utveckling under hela året.

Företaget säljer också iste under varumärket Twisted Tea, och lanseringen av en mix av hard seltzer och iste, Truly Iced Tea Hard Seltzer, är den senaste framgången.

Truly har nu hela 28 procent av den totala marknaden för hard seltzer i USA, och även om de största företagen nu vaknat och satsar stort, så har Boston Beer Company skaffat sig ett ordentligt försprång.

Nästa satsning blir Truly Punsch, en hard seltzer med smak av vattenmelon.

– Vi ska satsa stora pengar på lanseringen av Truly Punsch och hela varumärket, utveckla vår kommunikation och fortsätta att förbättra vår position inom kategorin när fler aktörer väljer att satsa, säger VD Dave Burwick.

Hard seltzer växer så det knakar i USA, medan det i Sverige har tagit längre tid. Flera satsningar görs dock på drycken och nu återstår att se om det väntar säljframgångar även i Sverige.

I USA räknas hard seltzer in i ölkategorin, och drycken står för åtta procent av den totala ölförsäljningen.