Systembolaget svar: Vi finslipar algoritmen

Andreas Fejes uppmuntrar kollegor att höra av sig till varuplaneringen inför lanseringar.

Systembolaget har nu skickat ett skriftligt svar efter kritiken mot beställningssystemet från Andreas Feres på Vreta Kloster bryggeri.

Igår skrev beernews.se om Andreas Fejes kritik mot hur beställningarna fungerar vid lansering av nya öl. Vi skickade då några frågor till Systembolaget för att de skulle kunna få en chans att svara på kritiken.

Idag kom svaret, som egentligen inte säger så mycket mer än vad som redan är känt.

”Systembolaget har överlag en mycket välfungerande och hög fyllnadsgrad i butikerna och på depåerna, men precis som i övrig handel uppstår ibland situationer där enstaka produkter tar slut. När det lanseras nya produkter är det svårare att avgöra hur stort kundintresset kommer vara. Vi finslipar ständigt på algoritmen och det manuella arbetet, med ambitionen att våra kunder ska ha tillgång till alla de produkter som finns i Systembolagets sortiment.”, skriver Systembolagets presstjänst och fortsätter:

”Vi uppskattar att man som leverantör kontaktar oss om upplevelsen är att något inte fungerar. Det gör att vi kan justera arbetssättet ytterligare.”

Men det kanske viktigaste svaret för Fejes fick han igår. Några timmar efter att beernews.se kontaktat Systembolagets presstjänst fick han ett samtal.

– Chefen för varuplaneringen ringde och bad om ursäkt. Han tyckte inte att det var bra att sånt här händer och att de måste trimma sitt system, berättar Andreas när han ringer upp efter samtalet.

När vi kontaktar Fejes idag säger han att han inte har så mycket mer att säga om svaret.

– Det är mycket likt det svar jag fick per telefon. Kan bara uppmuntra kollegor, vilket många redan gör, att höra av sig till varuplaneringen så fort en tycker att beställningarna är för små eller felaktiga. Och inför lansering av nya produkter, kontakta varuplaneringen och be dem förklara hur de resonerar kring initiala beställningar på just den produkt som bryggeriet lanserar.

Läs vår tidigare artikel om kritiken.