Nyheter

Barjubileum blev till hyllad ölfestival

Mikkel Borg Bjergsö är förstås stolt och glad över hur MBCC har utvecklats genom åren. Foto: Ronny Karlsson.

Det började som ett firande av egna baren. I dag är Mikkeller Beer Celebration Copenhagen en av världens mest hyllade ölfestivaler och målet är att den ska vara tillbaka i oktober.

 

Festivalen som av de flesta kallas MBCC lockar såväl bryggerier som besökare från hela världen. Men från början var inte planen att skapa något stort.

2010 öppnade Mikkeller sin första bar på Viktoriagade i Köpenhamn och det var på ettårsfesten som tankarna på något större föddes.

– Vi ville fira baren och hade lite specialöl från bra bryggerier. Det dök upp massor med folk och vi började att prata om att vi behövde en större plats att vara på för nästa firande, säger Mikkellers grundare Mikkel Borg Bjergsö.

De planerna mynnade ut i att man hyrde in sig i Spartahallen och ordnade med en ölfestival, där vänner från olika bryggerier bjöds in. Det blev en succé redan från start.

– Vi hade 500 gäster per dag och det var fullt. Vi satsade på mat och hade bra bryggerier och det blev extremt populärt, säger Bjergsö.

Festivalen justerades och intresset bara ökade under de kommande åren. Biljetterna till ölfesten såldes slut snabbt och inte minst var det många svenskar som unnade sig en helg i Köpenhamn under festivalen.

Till slut växte man ur lokalerna och fick flytta till Øksnehallen i Vesterbro. Där fanns betydligt mer plats och MBCC utvecklades ännu mer. Ännu fler utställare kunde vara med och antalet besökare ökade också rejält.

– Vi kunde inte vara kvar i Spartahallen. Det var många som ville gå på festivalen och det var väldigt många bryggerier som ville vara med.

Redan från början var det flera saker som var viktiga för Bjergsö och han tror att det gjorde festivalen speciell.

– Alla festivaler som fanns när vi började handlade om att dricka och bli berusad, ingen hade en tanke på att ha bryggarna till att servera öl men vi ville ha det så. Det var också viktigt att alla hade samma typ av information om sina öl, vi ville inte ha en massa stora reklamskyltar, säger han.

Bjergsö är förstås glad över att han startade den här festivalen och menar att den har betytt mycket för hela företaget.

– Det har varit viktigt för varumärket, och jag har kunnat bjuda hit många av de vänner som jag träffat på olika bryggerier.

21-22 oktober är det tänkt att nästa MBCC ska hållas. Festivalen har fått skjutas upp flera gånger på grund av pandemin, men än så länge är planen att genomföra den.

– Vi hoppas verkligen att den kan bli av, säger Bjergsö.