God öl och fin design viktigt för Viggo

Bildspel

Bild 2 av 3

Viggo Engström ser gärna att det är lite feststämning i deras bar när det dricks öl.


 

De vill göra bra öl och ha en snygg design. Men att bli nördiga är inte viktigt för Swedish Brewing Company.

– Det får gärna vara lite fest här när man dricker vår öl, säger Viggo Engström.

Han har jobbat med dryck på olika sätt i ganska många år. När ölvärlden började att locka var det först tänkt att det skulle bli ett bryggeri i Stockholm.

– Vi tittade på ett antal lokaler, det var inte så att vi ville brygga 100 liter åt gången, säger han.

I stället kom han i kontakt med Petri Karhukorpi på Coppersmith under sommaren 2015, och det ledde till ett samarbete. En lager och en pale ale bryggdes och det blev premiär för Swedish Brewing Company på Stockholm Beer & Whisky Festival 2015.

I det läget hade även Mattias Lundin kommit in i företaget. Illustratören och designern har haft en viktig roll i byggandet av varumärket.

– Jag tog kontakt med honom för jag gillar hans design. Design är viktigt för oss, men en snygg flaska med dålig öl betyder ingenting. Nu vet vi att vi kan göra bra öl hos Coppersmith, säger Engström.

Det blev alltså inte något bryggeri i Stockholm, men väl en bar. Swedish Brewing Bar & Showroom på Regeringsgatan är nu bryggeriets bästa fönster mot publiken.

– Vi hade nog fått ett annat klientel om vi satsat på Söder i stället, men det här är jättebra. Vi lockar nästan fler tjejer än killar och på fredagar och lördagar får det vara fest här. Det blir som en nattklubb fast vi säljer craft beer, säger Viggo Engström.

Planen är nu att bygga om baren och utöka antalet öl. Sex kranar ska bli 18 och då ska det också bli plats för lite gästkranar.

Under fjolåret blev dessutom Swedish Brewing Company delägare i Coppersmith, som i sin tur köpte Slottskällan häromdagen.

– Vi och Coppersmith ligger ganska nära varandra i våra utbud nu. Det ska skilja mer på sikt och det ska få spåra ur lite mer hos Swedish Brewing Company. Tillsammans med Slottskällan kan vi bli en bra trio med tre olika profiler.

Även produktionen av öl ska öka rejält. Under det första året bryggdes det cirka 30 000 öl för Swedish Brewing Company. Framöver ska det bli betydligt mer.

– Om det går bra ska vi nog kunna sälja 30 000 liter bara här på baren, säger Engström.