Uncharted väljer burkar från start

Bildspel

Bild 4 av 4

Diarmuid Reidy bestämde sig för att satsa på ett stort bryggverk redan från start.


 

Han satsade på ett stort bryggverk direkt. Dessutom skippar han flaskor och kör bara på burkar. Diarmuid Reidy väljer sin egen väg med Uncharted i Eslöv.

Bryggeriet är precis nystartat och det första målet är att få fram fyra stycken öl som ska finnas som ett grundutbud. Det första ölet finns lokalt på Systembolaget och givetvis gläds Diarmuid Reidy åt att vara i gång.

– Vi fick tillgång till lokalen i oktober så det har varit en del jobb. Men vi trivs bra här och har fantastiska grannar som ställer upp, säger han.

Reidy jobbade tidigare inom IT-branschen på Irland, där han var anställd på Twitter. Men tillsammans med frun Linda blev det flytt till Skåne och Eslöv. Även här blev det först ett IT-jobb, men samtidigt började de två att brygga hemma alltmer. Till slut var det dags att satsa på ett bryggeri.

Redan från start satsar Uncharted på ett bryggverk på 2500 liter. En offensiv satsning som planerades länge innan den genomfördes.

– Vi pratade med flera bryggerier som ångrade att de hade startat i för liten skala. Det finns ingen anledning att springa in i väggen direkt, säger Diarmuid Reidy.

Även när det gäller förpackningen har han valt sin egen väg. Det är bara burkar som gäller redan från start.

– Det är i den riktningen som branschen går. De är lättare att återvinna, billigare att transportera, tar mindre plats och är bättre för ölen, säger han.

Men även det beslutet tog lite tid. Det diskuterades en hel del innan beslutet om burkar var taget. Nu finns en burklina som klarar av mellan 600 och 700 burkar per timma.

Han jobbar idag heltid med bryggeriet och har lagt IT-jobbet bakom sig för den här gången. Målet är att ganska snabbt nå upp i en produktion på cirka 100 000 liter öl per år. När de fyra grundölen finns framme och har lanserats är tanken att även börja experimentera med lite mindre batcher.

– Jag hoppas kunna öppna ett tasting room inom ett par månader. Då vill vi ha lite andra öl att erbjuda, och få veta av kunderna vad de tycker.

I ett längre perspektiv finns och export med. Kanske då inte minst till hans före detta hemland Irland.

– Det skulle förstås vara extra kul, säger Diarmuid Reidy.