Uncharted Brewing satsar på destillerat

Diarmuid Reidy berättar att The Uncharted Brewing Company klarat pandemin bra. Foto: Kentaroo Tryman/www.kentaroo.se

The Uncharted Brewing Company blir ännu ett i raden av bryggerier som satsar på sprit. Först ut blir troligen gin.

Uncharted i Eslöv drog igång 2016-2017 och redan från början tänkte Diarmuid Reidy stort. Något han inte verkar ångra idag, det bryggverk som fanns med från början på 2500 liter räcker fortfarande till.

– Vi hade rätt grejor från start, det enda vi har gjort är att skaffa en bättre etiketteringsmaskin, säger han.

Han berättar att Uncharted växt med 50 till 100 procent varje år sen starten och förra året låg årsproduktionen nånstans mellan 30000 och 35000 liter, inklusive det som bryggs åt andra. Både Sledgehammer och Ofrälse Brygghus gör sin öl hos honom.

– Överlag har vi klarat de senaste åren rätt bra. Den generella efterfrågan på öl har inte försvunnit. Nu ser vi också att barer och restauranger verkar få kunder igen.

Diarmuid är irländare och ölen engelska namn. Export har hela tiden funnits med som en del av affärsidén och i dag står export för runt tio procent av försäljningen. Men hans ursprungliga mål att ta sig in på den irländska marknaden har inte uppfyllts än.

– Det är konstigt, det är svårare att ta sig in på den europeiska marknaden än övriga världen. Vi skickar öl till Kina, Singapore och Kanada, men inte till Irland. Vi pratar med importörer på Irland, men det finns många hantverksbryggerier där. Vi måste bara ha tålamod och vänta.

I Sverige har Uncharted nått gränsen på tio Systembolagsbutiker och Diarmuid har börjat titta på andra möjligheter att expandera verksamheten.

– Vi jobbar med att ta fram recept på sprit och tittar på vilken utrustning vi ska ha. Vi börjar antagligen med några gin, sen kanske nån akvavit och snaps.

– Sen får vi se hur mycket vi lägger åt sidan för att göra whisky, med de tre års lagring som krävs där.

Även vad gäller spriten så finns export med i tanken redan från början, utöver Systembolagets lokala och småskaliga sortiment.

– Allt vi gör är internationellt brandat, det finns ingen anledning att inte göra. Det finns bara tio miljoner människor i Sverige och det är ingen idé att begränsa sig.