Tre varumärken samlas under samma tak

Bildspel

Bild 3 av 3

Det finns en bar i Limhamns Bryggeri och tanken är att den delen ska utvecklas.

 

Hyllie Bryggeri och Psychopipes satsar på egen bryggerianläggning. Det sker i ett nära samarbete med Limhamns Bryggeri, där man också flyttar in.

Mickael Nathhorst, som äger och driver Hyllie och Psychopipes med god hjälp av vännen Thorsten Ekne, ser förstås fram emot samarbete.

– I dag finns ett bryggverk på 1000 liter men vi ska satsa på ett större och även ha fler tankar. Vi hoppas bland annat på att kunna släppa ut öl från Hyllie nationellt via Systembolaget, säger Nathhorst.

Planen är att starta ett produktionsbryggeri som ett eget företag. Där ska de tre varumärkena brygga sina öl, men man ska också bjuda in andra till att brygga där.

– Vi tror att framgångar bottnar i samarbeten och nu kan andra som vill satsa börja med att brygga hos oss. Michael är en mycket duktig social entreprenör, säger Dan Holmér, som i och med affären lämnar Limhamns Bryggeri.

Ännu pågår diskussioner om hur ägarförhållandena ska se ut i Limhamns Bryggeri, men klart är att de tre ska samarbeta under samma tak.

– Det blir en bra mix, med klassiska öl från Limhamns, mer humliga öl från Hyllie och mycket experiment från Psychopipes, säger Nathhorst.

Så här långt har Hyllie Bryggeri och Psychopipes bryggt öl eller köpt vört från bland annat Brygghuset Finn, Brekeriet, Brewski och just Limhamns Bryggeri. Nu kommer man att ha alla sin produktion på samma plats.

Den bryggartjänst som finns på Limhamns Bryggeri i dag blir kvar och det kan på sikt bli aktuellt att utöka där.

I lokalerna finns också en bar, där Limhamns Bryggeri haft en del besöksverksamhet.

– Men vi har inte riktigt hunnit med och prioriterat produktionen, säger Holmér.

Framöver kan den verksamheten utökas en hel del och planen är att ha öppet för allmänheten så ofta som det är möjligt.

– Det kan bli en provsmakningsbar, men också kanske mer än så med fulla rättigheter, säger Nathhorst.

För Dan Holmér känns det rätt att lämna bryggeriet efter fem år. Han kommer att fortsätta sin tjänst som lärare på bryggeriutbildningen i Kristianstad.

– Det är exakt fem år sedan vi startade och det passar bra att göra något annat nu. Det har varit en fantastisk tid, säger han.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Tre varumärken samlas under samma tak

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer