Tomas blir ny viktig kugge för Oppigårds

Tomas Haegermark ska ansvara för Oppigårds försäljning till barer och restauranger i fortsättningen. Foto: Peter Lindh.

Tomas Haegermark är en ny nyckelperson på Oppigårds. Han blir nämligen ansvarig nu när dalabryggeriet nu tar hem all sin försäljning av öl i egen regi.

 

Haegermark började sin tjänst 1 juni och har nu ett stort arbete framför sig när organisationen ska sättas och kontakter ska tas.

– Oppigårds vill ha direktkontakt med sina kunder, att få äga och ansvara för hela flödet från bryggning till restaurangernas gäster. Det är den största anledningen till den här förändringen, säger han.

Han har många års erfarenhet av försäljning av öl. Bland annat har han varit regionchef för Carlsbergs försäljning i Stockholm, han har jobbat med Great Brands och senast med Tomp.

Just Tomp har hand om Oppigårds ölförsäljning till barer och restauranger fram till och med första september i år då sen Oppigårds tar över själva.

– 2019 var ett väldigt bra år med Tomp. Sedan kom pandemin. Försäljningen dalade rejält och i februari i år blev jag uppsagd. Då hörde Oppigårds av sig och frågade om jag ville vara med på en ny resa, säger Haegermark.

Han kommer att utgå från Stockholm, men förstås också tillbringa tid vid bryggeriet utanför Hedemora.

Tomas Haegermark ska se till att svenska krogar köper öl från Oppigårds och Smith Street Brew. (Foto: Peter Lindh)

Förhoppningen är att försäljningen till barer och restauranger ska ta fart under sommaren och hösten och då ska Oppigårds vara på hugget.

– Det blir en mellanhand mindre för oss. Kontakterna med Systembolaget kommer andra kollegor att sköta, mitt fokus blir på restaurangkanalen. Det känns kul att det är ett blankt papper som vi börjar med, det är roligare att bygga en koja än att leka i en färdig koja.

Oppigårds har den stora fördelen att väldigt många känner till bryggeriet i Sverige i dag. Nu ska man hitta balansen mellan att vårda befintliga kunder och hitta nya kunder.

– Oppigårds är breda och folkliga, Det är absolut vår styrka, sedan kommer vi aldrig att vara det ”ballaste” bryggeriet, menar Haegermark.

Han säger att en av hans uppgifter blir att erbjuda rätt öl till rätt kunder. Oppigårds har en bred portfölj med allt från lager och suröl till New England-IPa och fatlagrade imperial stouts. Numera ingår även varumärket Smith Street Brew i portföljen.

– Uppåt och framåt är målet och det känns som ett bra år att börja med det här. Vi är stora bland de små, men ska samtidigt ha respekt för att långt ifrån alla konsumenter har koll på vad som sker i den svenska craftbeer-världen.

Det är med ödmjukhet och spänning som han ser fram emot att börja träffa kunder. Systembolaget kommer att fortsätta vara den viktigaste säljkanalen för Oppigårds ett bra tag till, men Tomas Haegermark ser fram emot att försöka få ut dalabryggeriets öl till fler barer och restauranger.

– Även om vi är Oppigårds så är det inte bara att gå ut och plocka hem kunder. Det är mycket som ska stämma och det är en stor och spännande utmaning som väntar oss.