Svartberget satsar på svår hemmamarknad

Foto: Linda Pérez

Utmaningarna med att driva bryggeri i Åre är många. Trots det satsar Svartberget Fjällbryggeri nu stort och en planerad flytt ska möjliggöra både för en större produktion och efterlängtad besöksnäring.

Egentligen är det flera år sedan Svartberget Fjällbryggeri växte ur sina befintliga lokaler i Duved, strax utanför Åre. De producerar nu drygt 200 000 liter, och mycket tid går idag åt till tetrisliknande logistik för att få produktionen att gå ihop.

 

– Vi har helt enkelt inte lagerytor nog. Vi säljer våra största volymer vintertid och skulle behöva bygga upp ett lager inför säsongen, men det är omöjligt idag vilket gör att vi måste maxa åt alla håll på vintern. Vi har länge letat efter en ny lokal och nu tror vi äntligen att vi fått napp, säger Philip Hafstad, vd på Svartberget Fjällbryggeri.

 

Den nya lokalen är tänkt att byggas i Undersåker, ett industriområde strax utanför Åre där många lokala hantverkare huserar. För att få till det sista med byggloven krävs att kommunen godkänner avloppslösningen som är ett privat reningsverk, likt det som Oppigård tvingades att bygga.

 

– Vi tror att det kommer att gå igenom och då börjar bygget direkt med ambitionen att vara igång på den nya platsen redan 2025. Det nya bryggeriet ska bli snyggt och lagom stort. Vi vill kunna producera cirka en halv miljon liter öl om året. Samtidigt vill vi verkligen åt besöksnäringen som den här platsen möjliggör, säger Philip Hafstad.

 

Det som ska locka till besök hos Svartberget kommer inledningsvis att bestå i ett taproom men också en butik för folköl, läsk och merch. Dessutom kommer de att förbereda sig för gårdsförsäljning, vilket är något man hoppas på.

 

– Att driva ett bryggeri i Åre är svårt. Vi har inte en enda fast kran på de lokala restaurangerna, eftersom så gott som alla krogar här är fast i olika krogavtal. Som det är idag är vi helt beroende av Systembolaget och restauranger utanför Åre. Vi behöver helt enkelt fler ben att stå på och där är både en lokal närvaro och gårdsförsäljning, förutsatt att reglerna blir rimliga, viktigt, säger Philip Hafstad och fortsätter:

 

– För att kunna verka lokalt behöver vi också kunna erbjuda en bredd. Vi kan inte bara vara ett coolt bryggeri som säljer spets, även om vi förstås vill vara coola också. Men en bredd innebär ofta lägre betyg på Untappd vilket försvårar i andra sammanhang. Det är en balansakt.

 

Arbetet med en ökad lokal närvaro sker nu på flera plan. Redan till nästa vintersäsong ger de sig in i krogbranschen själva. Tillsammans med den rutinerade ölkrögaren Niklas Gustavsson, som bland annat varit drivit klassiska men numera nedlagda The Rover i Göteborg under flera år, har de nyligen tagit över sportbaren Okkes i centrala Åre.

 

– Niklas har ett stort ölengagemang och vet hur man kan bygga en affärsrörelse kring hantverksöl, vi kommer inte att vara med i driften utan blir främst ölleverantörer. Det kommer att bli ett viktigt skyltfönster för oss, avslutar Philip Hafstad.

 

Läs också:

• Svartberget först ut på vinsajt