Succémånader får Poppels att expandera

Bildspel

Bild 3 av 3

Med ytterligare några mindre tankar är målet för Poppels att fortsätta erbjuda nya öl med jämna mellanrum.


 

Det var trögt ett tag efter flytten. Men nu går allting rätt för Poppels. De växer snabbt på Systembolaget och exporten har börjat att ta fart. Dessutom byggs det nya bryggeriet ut med fler tankar.

Det är framför allt framgångar på Systembolaget som gör att Poppels Bryggeri har fått ordentlig vind i seglen. 800 hyllplatser blir till 1200 i juni, när flera av deras öl kommer in i fler butiker.

– Just nu går all försäljning väldigt bra, säger vd Mats Wahlström.

Men vägen till framgång har inte varit spikrak. I samband med flytten från Mölnlycke till Jonsered var det ekonomiskt tufft under en period.

– Vi drog på oss en helt ny kostnadskostym och under hösten var det faktiskt lite svettigt. Det nya bryggeriet blev dyrare än planerat och det tog tid att få in de större intäkter som krävdes, säger Wahlström.

Huvudbryggaren Daniel Granath var mycket involverad i flytten och det ledde i sin tur att det inte fanns lika mycket tid till att plocka fram nya recept.

– Vi hade svårt att hålla tempo i det gamla bryggeriet samtidigt som vi byggde det nya, berättar Wahlström.

Men sakta men säkert har vindarna vänt för Poppels. En viktig del var den vete-IPA som släpptes på Systembolaget i december. Den blev snabbt populär och det betydde mycket för bryggeriet. Därefter har framgångarna på Systembolaget bara fortsatt.

Deras session-IPA och vanliga IPA kommer båda att finnas på fler Systembolag från och med 1 juni, och deras american pale ale tar nu steget till att finnas på samtliga landets Systembolag. Dessutom kommer en ny West Coast IPA som släpps 1 juni.

– Det har hänt mycket under de senaste månaderna och försäljningen har gått väldigt bra, säger Wahlström.

Det har gått så bra att det nu satsas på ett antal nya lagringstankar i bryggeriet. Tre nya tankar på vardera 4000 liter ska dels bidra till att produktionen ökas, dels till att framför allt humliga öl kommer in snabbare på marknaden.

En strategi har också varit att förutom standardölen också satsa på att få ut fler öl på marknaden.

– Vi släpper betydligt fler öl nu och det vill restauranger och pubar ha. Vi har vår projektserie och i vår fatserie släpper vi öl var sjätte till åttonde vecka, säger sälj- och exportansvarige Petter Gunnarsson.

Just exporten är en annan del som tagit fart för Poppels. Målet för året var att exportera till 15 länder och dit har man redan nått.

– Exporten var en av anledningarna till att vi satsade på det nya bryggeriet. Vi har fått ett väldigt bra mottagande i Sverige och då har vi blivit nyfikna på andra länder. Vi får se vart det tar vägen men vi hoppas att Systembolaget och export ska bli våra starkaste säljkanaler, säger Wahlström.

Under det senaste halvåret har Poppels även börjat att göra öl åt andra bryggerier. Evil Twin och Brewski har i dagsläget en del av produktionen förlagt till Jonsered.

– Det är en strategi för oss men än så länge utgör det en ganska liten del av vår produktion, säger Gunnarsson.