Nyheter

Storsatsning ska ge tusentals nya kunder

Bildspel

Bild 1 av 3

Petri Karhukorpi och Mattias Klinga driver tillsammans restaurangerna på hela Rocklunda-området och då är det också Coppersmith´s öl som serveras.

Öl och mat till tusentals nya kunder. Det blir resultatet när Petri Karhukorpi och Coppersmith´s tar över alla restauranger vid stora idrottsområdet Rocklunda. Vi hälsade på och tog ett snack om storsatsningen.

 

Rocklunda är Sveriges största sammanhängande idrottsområde med elitidrott i hockey, bandy och fotboll, flera andra sporter plus en massa andra evenemang som konster och mässor.

För en tid sedan gick den tidigare verksamheten för restaurangerna i konkurs och nu är det Karhukorpi och Coppersmiths som står bakom verksamheten.

–  Vi tog över i september i fjol efter att ha tagit kontakt med konkursförvaltaren, då fanns det ingen verksamhet här. Vi har fått en bra start och en möjlighet att trimma in verksamheten i pandemitider, säger Karhukorpi.

Det handlar om en rejäl satsning med en rad serveringsplatser i de olika arenorna. I hockeyhallen, där allsvenska Västerås IK spelar, finns en restaurang med sittplatser nära isen och där finns också en stor lunchrestaurang. I bandyhallen har man också en restaurang och där finns servering till logerna. Planen är där också att bygga en bar i närheten av sektionen där hemmklacken samlas vid hemmamatcherna.

Vid fotbollsarenan sköter man logerna och i innebandyarenan Mälarenergi Arena har man mottagningskök och restaurang. Kontraktet gäller också för Västerås Arena där det genomförs en hel del konserter och mässor i vanliga fall.

– Där ska vi också servera mat till de idrottsgymnasier som finns här, menar Karhukorpi.

Det är i hockeyhallen som man hittills haft mest verksamhet. Under säsongen har ett 100-tal personer kunnat äta mat och se hockeymatcher, trots att publik egentligen inte tillåts. På undervåningen ligger den stora lunchrestaurangen som också är öppen när det spelas matcher.

Utanför hockeyarenan kommer näst stora satsning att ske.

– Där är planen att bygga ute med en uteservering och ha öltält. Den verksamhet vi haft vid bryggeriet med öl och grillat flyttar hit. det blir minst tio kranar med våra egna öl och i coronatider blir det 300 sittplatser ute och 200 inne, berättar Karhukorpi.

Varje vecka är det tusentals personer som tillbringar tid i de olika arenorna, och publikintresset är stort när de största lagen spelar match. Då säljs det också en hel del öl.

– I dagsläget är det en verksamhet som går med några kronor plus och nu bygger vi en organisation så att vi ska klara av det här när pandemin är över, menar Karhukorpi.

Skulle restriktionerna försvinna under våren eller tidigt under sommarn kan det också bli en ölfestival, men där är inget klart ännu.

Överallt där det finns restauranger har Coppersmiths sett till att ha loggor väl synliga och givetvis är det här ett suveränt sätt att nå ut med varumärket och att nå nya kunder, även om alla inte dricker öl. Matserveringen är minst lika viktig.

– Det finns en handbollsturnering som heter Irsta-blixten, där har man haft 30 000 luncher under turneringen.