Storsäljaren får nytt recept – efter 35 år

Asahi Super Dry får ny smak, men bara på den japanska marknaden. Foto: Pressbild.

Kraven på hemmamarknaden har förändrats. Det gör att Asahi Super Dry ska få nytt recept och ny design efter 35 år.

 

Asahi är Japans största ölproducent med cirka 40 procent av marknaden. Företaget har också på senare år köpt upp flera bryggerier i andra länder och satsar på många olika marknader.

Asahi Super Dry lanserades 1987 och har blivit företagets flaggskepp, inte minst på hemmaplan. Men nu är det dags att förändra ölet. Såväl recept som design ska göras om och den stora anledningen till det är att konsumenternas krav förändras.

Bland annat ska processen med humlen förändras och humlen tillsättas senare under kokningen.

– Asahi Breweries ska förändra receptet och produktionen. Det ska leda till en förändring för ölets smak men vi ändrar inte på ingredienser eller alkoholstyrka, säger Yoshiie Horii på företaget.

Förändringen gäller än så länge bara för ölen som släpps på den japanska marknaden. Men på sikt kan förändringar ske även på öl som säljs i andra länder. Det beslutet tas när man sett hur förändringen tas emot.

Cirka 90 procent av den totala försäljningen av Asahi Super Dry sker på hemmamarknaden.

Även designen på förpackningarna förändras med start i mitten av februari.