Kändis ska lyfta tjeckiska ölet

Orlando Bloom ska få fart på försäljningen av Staropramen. Foto: Pressbild.

Kända ansikten kan ofta hjälpa till att lyfta försäljningen av ett öl. Nu ska Staropramen göra den resan med en av världens mest k ända skådespelare.

 

Det är nämligen så att Orlando Bloom utsetts till brand ambassador för det tjeckiska ölet.

– Jag förälskade mig i Prag när jag bodde och jobbade där under ett par år. Det är en underbar stad fylld med fantastiska människor, men det är en utmaning att göra dem nöjda när det gäller öl. Staropramen har levererat öl till den kräsna publiken i över 100 år, vilket talar om hur bra ölet är, säger Bloom i ett pressmeddelande.

Bloom ska synas i olika reklamsammanhang, och blir förstås en person som ger ölet bra synlighet. Skådespelaren var bland annat med i Sagan on Ringen och Pirates of the Caribbean. Han har också bland annat stått på scenen när Romeo och Julia sattes upp på Broadway i New York.

Ölet Staropramen bryggdes för första gången 1871 och genom åren har det funnits många olika ägare. Under 1930-talet var det Tjeckoslovakiens största bryggeri, och efter andra världskriget övergick bryggeriet i statlig ägo.

När muren och kommunismen föll blev bryggeriet en del av Pražské Pivovary, AB InBev har haft ägarskapet under en period, men sedan 2012 är det Molson Coors som står som ägare.