Flera tuffa beslut för klassiskt bryggeri

Anchor tvingas till tråkiga beslut Foto: Anchor

Från 49 delstater till en. Anchor Brewing Company har det tufft på den amerikanska marknaden. Dessutom slutar man att brygga ett av sina klassiska öl.

 

Bryggeriet från San Fransisco räknas som ett av de allra första craft beer-bryggerierna i USA och bryggeriet har också haft en hel del supportar i Sverige och Europa.

Men på senare år har det mest handlat om negativa rubriker för bryggeriet. Många blev besvikna när japanska Sapporo tog över företaget 2017, och det verkar inte heller ha blivit något lyft.

Nu kommer nämligen två nyheter som pekar mot att företaget kämpar en hel del med sin verksamhet.

Under ett antal år har Anchor haft distribution i USA:s alla 49 delstater, men snart är det slut med det. Bryggeriets öl ska i fortsättningen bara säljas i Kalifornien.

Visserligen har man cirka 70 bryggerier av sin försäljning i hemdelstaten, men neddragningen innebär ändå att det ska bryggas klart mindre öl framöver.

Dessutom ska ett klassiskt öl inte bryggas mer alls. Det handlar om Anchor Christmas Ale som inte ska bryggas mer. Ölet sägs ha haft olika kryddblandningar varje år, även om skillnaderna varit små, och ölet har under senare år setts som det sista hantverksmässiga med Anchor.

Men nu är det alltså slut på den eran, och lite kan man ju undra vart den här resan med japanska ägarna egentligen är på väg.