Stigbergets på gång med stor expansion

Bildspel

Bild 1 av 8

Nu är alla tankar resta, men det återstår en hel del jobb innan det blir ölproduktion i det nya bryggeriet.

 

Det satsas rejält hos Stigbergets Bryggeri. Bryggverket på 5000 liter och stora tankar håller på att installeras vid Partihallarna och snart bryggs de första ölen.

Det jobbas för fullt hos Stigbergets nya anläggning vid Partihallarna i Göteborg. Beernews har tidigare berättat om satsningen och de nya lokalerna, och nu börjar även själva utrustningen att komma på plats.

– Det blir mycket mer modernt med allting. Bryggverket är på 5000 liter och vi ska kunna starta en ny bryggning var 90:e minut, säger Simon Karlsson.

Han är ansvarig för installationen i det nya bryggeriet och har förstås en hel del att göra på dagarna. Åtta nya tankar har också köpts in, fyra stycken på 10 000 liter och fyra stycken på 5 000 liter.

– Om knappt två veckor ska allt vara installerat och under juli är det planerat för testbryggningar. Det går fort nu, säger Karlsson.

En del förändringar har också gjorts under den senaste tiden. En toppmodern burkanläggning ska installeras i höst, men den blir inte kombinerad med en flasklina som det först planerats. I stället kommer två separata flaskningsmaskiner att kopplas in.

– På sikt vill vi satsa på burk, men de öl som är på flaska på Systembolaget blir kvar. Dessutom finns det en del öl som lämpar sig bättre på flaska, säger Nils Hultkrantz.

Fokus blir på burkar på 440 milliliter, vilket inte är så vanligt ännu på den svenska marknaden.

Hulkrantz tror att man kan vara uppe i full kapacitet vid den nya anläggningen i oktober, och målet är att få in de första burkarna på Systembolaget före nyår.

Det nuvarande bryggeriet vid Sjöfartsmuséet rullar på som vanligt under sommaren. Verksamheten kommer att fortsätta där även när det nya bryggverket är i gång, men då blir det mer fokus på samarbetsöl och experimentöl. Då flaskningsutrustningen ska flyttas till Partihallarna, blir det bara öl på fat från det bryggeriet.

– Vi vill bjuda in bryggerier och göra lite mer spännande öl. Nu har vi haft fullt upp med att brygga våra vanligaste öl och har inte hunnit med så mycket annat, säger Hultkrantz.