Samarbetet som ska ge två nöjda vinnare

Bildspel

Bild 4 av 5

Numera hänger det två varumärken på väggen i bryggeriet vid Aröd i Göteborg.

 

Nu är samarbetet mellan Två Feta Grisar och De Vos i full gång. Det ska leda till fler öl på Systembolaget, men också en stor skillnad när det gäller det dagliga arbetet.

Beernews berättade under våren om att Två Feta Grisar och De Vos  i Göteborg går samman. Christophe De Vos blir delägare i Två Feta Grisar, varumärket blir en del av det företaget, men belgaren har fortfarande kvar rättigheterna till namnet.

– Det är perfekt för oss, inte minst med tanke på att Christophe också vill jobba här med oss. Jag har alltid gillat belgisk öl så det känns kul att ha en sådan produktion här, säger bryggaren Daniel Wasenack på Två Feta Grisar.

Även för Christophe De Vos innebär samarbetet en ny tid och klara förbättringar.

– Det här är win-win. De behövde någon som kunde jobba i bryggeriet och jag var ensam och behövde någon att samarbeta med, säger han.

Samarbetet gör det också möjligt för De Vos att ha öl i det lokala sortimentet på Systembolagen i Göteborg. I juli släpps hans Dubbel och i augusti kommer hans Trippel. Det blir då också möjligt att beställa singelflaskor.

– Det är ett stort steg, det är en väldigt skillnad att kunna beställa en flaska jämfört med att beställa tolv.

Just nu pågår en form av inskolning av De Vos i bryggeriet och på sikt är tanken att de båda ska lkara av att brygga öl för båda dessa varumärken.

– Vi hoppas på att ta fram flera nya öl också. Gärna där vi gör recept tillsammans. Vi vill också ha en större portfölj med belgiska öl och Christophe håller på med en del recept, säger Wasneack.

En lite problematisk fråga är om man ska använda sig av burk eller flaska. För Två Feta grisar går det alltmer åt satsning på burkar, men det är kanske inte lika enkelt med de belgiska ölen.

– Jag har frågat följarna i sociala media och 80 procent vill ha ölen på flaska. Nu gör vi dubbeln och trippeln på flaska till att börja med och sedan ska vi även testa att göra den på burk. Sedan får vi se vad marknaden säger. I Belgien är fortfarande burkar förknippat med billig öl, säger De Vos.

Helt klart är att samarbetet är något positivt för Wasenack och De Vos. De har båda fått en kollega i det dagliga arbetet och det finns utrymme på bryggverket för att hantera öl från båda dessa varumärken.

– Vi sålde cirka 30 000 liter i fjol och hoppas på att kunna dubbla det. Nu ska vi utnyttja den kapacitet vi har fullt ut, säger Wasenack.