Robert brygger med sikte på Grand Hotel

BIldspel

Bild 3 av 4

Namnen på ölen är hyllningar till platser i Uddevallatrakten.

 

Ölintresset tog fart på Grand Hotel i Stockholm. Nu har Robert Larsson startat sitt eget bryggeri och målet är att få in sina öl där allting började.

Larsson är väldigt öppen och ärlig med att det tog tid innan han hittade rätt i ölvärlden.

– Det tog 43 år. Men när jag vaknade tog det fart ordentligt, säger han.

Uddevallakillen jobbade i många år inom taxibranschen. Det krävdes en konsert med Avicii med tillhörande middag på Verandan vid Grand Hotel i Stockholm för att han skulle upptäcka öl på riktigt.

– Vi åt gott och beställde in öl till det. Vi fick in en Brooklyn Local 1 och det triggade mig. Där och då startade allt, minns han.

Väl hemma igen började han att köpa öl och samla på sig allt fler flaskor. I fjol började han sedan med att brygga öl och även där blev intresset stort.

– Jag kände direkt att det här vill jag göra resten av mitt liv.

Han bestämde sig ganska snabbt för att hobbyn gärna fick bli till ett yrke och planerna för ett bryggeri i pannrummet i villan fick ta form. Samtidigt som Uddevalla Bryggeri växte fram gjorde han också en hel del recept.

– Jag hade runt 30 recept på humliga öl och sedan har de bantats ned till en apa, en ipa och en dubbel-ipa. Det ska vara mina basöl, säger Larsson.

I förberedelserna tog han också en hel del hjälp av andra i branschen. Han hälsade på hos Maria Matinsson på Onsala Hantverksbryggeri, samt åkte till Gotland för att lära sig mer av Rob Bough på Hop Shed och Jens Enderberg på Lost Island. Flera ölbryggarböcker plöjdes också igenom för att vara så förberedd som möjligt.

Bryggverket är på 200 liter och han har köpt in fyra trycktankar på vardera 480 liter. I fredags var det kommersiell premiär för hans öl på fem lokala restauranger i Uddevallatrakten. Det blev en riktig succé och Larsson fick köra ut fler öl redan under första helgen till flera ställen.

– Jag vill finnas lokalt i första hand, men siktar också på att finnas i Systembolagets beställningssortiment i början av nästa år. Sedan har vi en hel del sommargäster i de här trakterna så det hoppas jag ska hjälpa till när det gäller försäljning, säger Larsson.

Målet för nästa år är att brygga cirka 10 000 liter öl.

– Man måste ha ett annat liv utanför bryggningen också. Jag vill också värna om hantverket i stället för att bara tänka på volymer. Jag älskar det tänket som trappistmunkarna har, när de bara brygger så mycket öl som krävs för att klara sig.

Även om det blir ett lokalt fokus för Uddevalla Bryggeri så finns det förhoppningar på att kunna sälja öl i Stockholm också. Åtminstone på ett ställe.

– Det skulle ju sluta hela cirkeln om de en dag skulle sälja min öl. Det är förstås en förhoppning och ett mål, avslutar Larsson.