Allmänt

Ölstudion skapar nya beteenden hos kunden

Emelie Westrup, kategorichef för öl på Systembolaget, är mycket nöjd med de första månaderna för Ölstudion i Göteborg. Foto: Privat.

Längre butiksbesök, helt andra köpmönster och ett utbud som förändras hela tiden. Systembolagets Emelie Westrup är nöjd med uppstarten för Ölstudion i Göteborg.

 

Det var en hel del rubriker redan innan Systembolaget öppnade Ölstudion i Göteborg. Det diskuterades varför satsningen gjordes i Göteborg, det handlade om öl som skulle finnas tillgänglig svalare än i rumstemperatur och dessutom gjorde pandemin att premiären fick skjutas upp en del.

Men 24 november kunde man öppna och efter drygt fyra månader ser Systembolaget klart positivt på satsningen.

– Det känns väldigt bra. Vi ville skapa en specialbutik med ett specialutbud för den riktigt intresserade kunden och den feebdack vi har fått har varit väldigt positiv, säger kategorichefen Emelie Westrup.

I pandemitider har besöken förstås inte varit lika många som under ett vanligt år. Men Systembolaget ser stora skillnader på beteendet i den här butiken jämfört med alla över cirka 450 butiker i landet.

– Kunderna är kvar längre i butiken och rör sig mellan alla de olika rummen. Det är mer kontakt med vår personal och det är betydligt fler kunder som plockar en öl av varje sort i stället för att köpa många av samma sort. Man vill prova nytt när man är i den här butiken, det var vad vi trodde skulle ske och så har det blivit, säger Westrup.

Även inköpen skiljer sig åt en hel del.

– Cirka 15 procent av ölen som säljs är IPA, det är betydligt mer än i alla andra butiker. Vi har ett otroligt annorlunda sortiment jämfört med andra butiker och 85 procent av artiklarna är specialöl. Det finns ett väldigt stort intresse för IPA and andra humlearomatiska öl, menar Westrup.

Däremot har det inte blivit en ökad försäljning på grund av att en del av de humliga ölen står i utrymmen där det är betydligt svalare än i övriga butiken. Åtgången av humliga öl från de vanliga hyllorna är lika stor.

– Det har inte stuckit ut. De öl som står i den delen är de dyraste humliga ölen och det är för att de ska hålla kvaliteten längre, förklarar Westrup.

Även när det gäller det lokala och småskaliga sortimentet finns massor att välja bland i Ölstudion. Man försöker att ha alla lokala bryggeriernas öl på hyllorna, och sedan 1 mars har man utökat sitt fokus på öl från det lokala sortimentet.

– Vi testar att ha lokala öl från hela landet. Det är ett 30-tal öl som haft en stor kundefterfrågan på våra depåer. Vi vill ha ett sortiment som är relevant för kunden.

På grund av det rådande läget har de ölprovningar som är tänkta att hållas i butiken inte kunnat arrangeras, och Emelie Westrup hoppas att man efter pandemin ska kunna jobba mer med den biten. Men i övrigt ser hon bara positivt på de första månaderna för Ölstudion.

– Jag tycker att det har gott väldigt bra med sortimentet och vi har haft en bra dialog med leverantörerna. Vi testar olika inköpssätt och är glada över att kunderna tycker om butiken, avslutar Westrup.