Olika utveckling för svenska öljättarna

Spendrups tog ännu fler marknadsandelar på Systembolaget under 2021. Men ett annat stort svenskt bryggeri ökade faktiskt sin försäljning ännu mer.

De fem största svenska bryggerierna tävlar i en egen klass när det gäller försäljning av öl på Systembolaget. Spendrups, Carlsberg, Åbro, Kopparbergs och Krönleins når alla volymer som andra bara kan drömma om.

Men det är en ganska varierande utveckling för de fem bryggerierna.

I topp hittar vi Spendrups, precis som det varit under ganska många år nu. 87,4 miljoner liter öl sålde man på bolaget under 2021, och det var en ökning med drygt 3,3 miljoner liter.

Det ger också Spendrups en ännu större marknadsandel. Under 2021 stod man för hela 29,2 procent av den totala ölförsäljningen på Systembolaget.

Men faktiskt är det så att Åbro haft en ännu större försäljningsökning under 2021. 51,0 miljoner liter öl sålde de småländska bryggeriet inom monopolets ramar under fjolåret. Det var en ökning med över tio procent på bara ett år. En viktig del i ökningen har lågprisölet Ey’Bro, vi återkommer med en separat artikel om det.

Även för Krönleins var 2021 ett bra år på Systembolaget. Det minsta av de stora bryggerierna sålde lite drygt 14 miljoner liter öl och det var en ökning med nästan 20 procent.

Men två av de stora hade det tuffare. Carlsberg sålde visserligen näst mest öl med sina 63,9 miljoner liter, men det var en minskning jämfört med 2020 på 5,9 procent.

Även Kopparbergs tappade i försäljning. Där såldes det knappt 22,6 miljoner liter och man tappade 6,6 procent mot 2020.

Så här såg försäljningen ut i miljoner liter för de fem stora. Marknadsandel på Systembolaget inom parentes.

1 Spendrups 87,4 (29,2%)

2. Carlsberg 63,9 (21,3%)

3. Åbro 51,0 (17,0%)

4. Kopparbergs 22,6 (7,5%)

5. Krönleins 14,0 (4,7 %)