Omnipollo har hittat ett nytt liv i kyrkan

Kyrkan i Sundbyberg har gett Henok och Omnipollo nya vägar att nå ut med sin öl. Foto: Peter Lindh

Många startar ett nytt liv i kyrkan, och det gäller tydligen även för Omnipollo. För med bryggeriet i den ombyggda kyrkan i Sundbyberg har nya möjligheter öppnat sig.

Omnipollo har förvandlats de senaste åren. Kyrkan i Sundbyberg har gett lokal förankring och rätten att kalla sig ett ”riktigt” bryggeri. Dessutom finns nu en hemmaplan för collabs.

I början av juni var Matt Tarpey från The Veil på besök i kyrkan. Han stannade i två veckor. Någon sådan gästfrihet hade Henok inte kunnat erbjuda tidigare när han själv alltid var gäst i bryggerierna han bryggde i.

– Det är mycket oneoffs och samarbeten nu. Vi håller på att beta av 60 förfrågningar bara från såna som vi jobbat med tidigare, sen är det ännu fler utöver dem.

Henok Fentie bakom bardisken i kyrkan. Foto: Peter Lindh

Även om han tycker att det är kul med samarbeten så är det en balansgång med andra behov. Kyrkans egna kranar, krogar och barer och Systembolaget ska alla ha sitt.

– Det är utmaning att planera, men hellre mer coreöl och sen stoppa in samarbeten som rör sig snabbt, säger han.

För Henok själv innebär det nya bryggeriet en möjlighet till utveckling, när han har kontroll över hela processen.

– Jag har absolut utvecklats som bryggare, men kanske inte vad gäller recept. Vi kan göra extrema grejor på en helt annan nivå än vi kunde ha gjort hos en kontraktspartner på grund av det arbete som krävs.

Bryggeriet i kyrkan är fokuserat på mycket automatik och manuella moment blir därmed lite besvärligare.

– Där är jag mer begränsad än jag var innan. När Matt var här sa jag nej hela tiden, den dynamiken har jag aldrig haft innan. Jag är lite skärrad över hur praktiskt orienterad jag blir med ett eget bryggeri.

– En del stout ska kokas extremt länge eller mäskas i kärl som inte är designade för att få ut så mycket socker. Det är en svår ekvation att lösa, men det är en försvinnande liten del av det vi gör här som ska vara den typen av öl.

I stället har det blivit mycket lager i kyrkan. En stil Henok sällan besökte tidigare. Nu har det blivit något av ett projekt att bli lika bra på det som på ipa och stout.

– Vi vill vara en bred producent, men med fokus. Man ska känna igen sig i en Omnipollosatsning med en ambitiös smakprofil och design, det ska inte bara vara en nischad grej. Då tar det ofta ett, två eller fyra år, men vi ska bli jävligt bra på att göra lager.

Och efter det? Kanske blir det brittiskt. Henok har bott i England och många vänner som brygger där.

– England drar i mig och jag skulle vilja utforska England mycket mer. Nu när vi har ett eget bryggeri kan vi göra mer subtila stilar. Att göra en brown ale skulle vara väldigt spännande.

Än finns i alla fall utrymme för att brygga mer. Med en årsproduktion på 400000 liter är kyrkan ensamt större än de flesta andra svenska bryggerier, men det skulle gå att brygga så mycket som en miljon liter.

– 400000 liter är rimligt efter ett år, det är ungefär halvvägs, vi kan nå en miljon liter inom ett år eller två, eller ännu fortare. Vi ökar varje månad i rask takt.

Läs även Omnipollo hittar nya vägar till kunderna, som publicerades igår.