Omnipollo hittar nya vägar till kunderna

Omnipollos nya egna bryggeri har inneburit mycket för företagets möjligheter. Foto: Peter Lindh

Förra året började Omnipollo sälja öl i Systembolagets lokala sortiment. Men det är inte där som Henok Fentie ser de stora framgångarna ett år senare.

Med ett fysiskt bryggeri i Sundbyberg öppnade sig möjligheten för Omnipollo att släppa öl i TSLS, det lokala och småskaliga sortimentet på Systembolaget.

– Vi ser det mer som en kul grej och släpper mindre partier som vi vanligtvis säljer i webbshopen, så det har blivit lättare att få tag på vår öl, säger Henok Fentie på Omnipollo.

Tidigare har bryggeriet haft gamlingar som Noa och Fatamorgana i det fasta sortimentet. TSLS har tillfört något för de nyfikna i Stockholm som hela tiden vill ha nyheter.

Samtidigt som Omnipollo börjat samla på sig systembolag i Stockholmstrakten har man även satsat betydligt mer på beställningssortimentet än tidigare.

– Det kan vara fatlagringar eller samarbetsöl – nu i juli släpper vi en av våra kommande coreöl, Sundbybergs IPA med 100 procent citra. Där hoppar vi förbi TSLS.

Lite ironiskt kanske att Omnipollos till namn och själ mest lokala öl inte kommer i TSLS och därmed blir direkt tillgängligt i närbelägna butiker. Men Henok tänker större än så och hyllan på Systembolaget några hundra meter från Omnipollos kyrka kan han nog få ändå som lokalt efterfrågad.

– Det finns en annan förväntan om att få tag på vår öl nu, vi kanske har släppt i beställningssortimentet någon enstaka gång tidigare.

Och satsningen har gått hem, enligt Henok. Alla öl som lanserats i beställningssortimentet har fått fasta hyllplatser.

– Allt från några butiker till ganska bra täckning, säger han.