Nu ska Micael Lysén satsa på öl-TV också

Micael Lysén i studion för att göra vloggen Världens Bästa Öl-Land

Micael Lysén, bland annat känd från podden Ölvärlden, satsar nu på rörlig bild också med videobloggen Världens Bästa Öl-Land.

Världens Bästa Öl-Land. i det här fallet är Sverige. Det är i alla fall Micael Lyséns tes i programmet, som han gör tillsammans med produktionskollektivet Ananas i Enköping. Tesen bygger på att klassiska ölländer som Tyskland och Belgien i mångt och mycket bara brygger sina egna stilar.

I Sverige däremot bryggs alla stilar, kanske för att det saknas svenska stilar med någon form av genomslag.

– Vi har spelat in fem avsnitt och de flesta jag pratat med har hållit med när jag tagit upp tanken. Tyskland är bäst på tysk öl och Belgien är bäst på belgiskt öl. Varje land är så förbaskat duktiga på sitt öl, men Sverige är förbaskat duktigt på all världens öl, säger Micael Lysén.

Niclas Buskenström. Foto: Privatbild

Med sig i varje avsnitt har Micael Niclas Buskenström, som ska ge den vanlige öldrickarens perspektiv i programmet.

– Han är utbildad skådespelare och väldigt bra framför kameran. Det underlättar för mig som är expert på ett annat ämne.

Dessutom har de till varje avsnitt bjudit in en gästexpert, i första avsnittet är Joel Hedman som pratar om hur man provar öl , sen följer Jan-Erik ”Janko” Svensson för att prata om öl i Tyskland, Jessica Heidrich för USA, Peter M Eronson för England och Andreas Fejes för Belgien.

– Vi diskuterar hur öl utvecklats i varje land och har gått in på vad det är som är speciellt med öl från de här länderna.

De fem avsnitten är en test för att se om de kan få det att bära sig med sponsorer.

– Men där är vi väldigt noga och vill helst inte ha bryggerier som sponsorer. Vi vill behålla vårt oberoende.

Om det fungerar så kan det mer, Micael tror att hans tes om svensk öl kan bära fler avsnitt än fem.

– Det finns massor av perspektiv utifrån det. Vi kan åka runt och titta på vad folk har gjort för svensk ölkultur och visa hur duktiga vi har varit.

Det första avsnittet släpps på fredag på YouTube, men serien är inte i första hand tänkt för de mest inbitna nördarna.

– Nivån är ölintresserade generellt och man ska inte behöva vara ölsommelier för att förstå, säger ölsommelieren Micaael Lysén.