Mikkeller lanserar ny virtuell bar

Mikkel Borg Bjergsö lanserar Mikkeller Virtual. Foto: Pressbild.

Nästan alla fysiska barer har stängts på grund av corona-viruset. Då väljer Mikkeller att i stället satsa på en virtuell bar. I kväll är det premiär.

Totalt har Mikkeller 46 barer runt om i världen, men de flesta har stängts på grund av corona-viruset. I kväll lanseras i stället Mikkeller Virtual, en virtuell bar där människor från hela världen kan samlas för att dricka öl och textchatta eller videochatta.

– För entreprenörer i servicesektorn i Europa och USA har de sista veckorna varit en mardröm och nästan surrealistiskt, som något du inte ens kunde tänka dig. Du kan antingen tittat på när ditt företag faller samman, eller göra något för att rädda det du byggt upp under 14 år, säger Mikkeler Borg Bjergsö i ett pressmeddelande.

Mikkeller Virtual öppnar 20.00 i kväll och där ska människor från hela världen kunna umgås digitalt. Det kommer att finnas olika chatrum för olika typer av öl. Det ska också genomföras ölprovningar.

– Vi har så klart inte haft massor med tid för att utforma plattformen, så den är inte perfekt, men det viktiga just nu är att samla likasinnade människor. Vi hoppas att Mikkeller Virtual ska ge alla människor som normalt besöker våra barer men som är fast i sina hem ska få något roligt att göra i denna kris, säger Frank Hilmer, digitalt ansvarig på Mikkeller