Med Kåtöl ska bryggeriet nå en bredare publik

Northern Brewers fyra grundare vid det nya bryggverket: Per Gunnarsson, Roland Nilsson, Markus Falkner och Duncan Kemp. Foto: Privatbild

Varumärket Kåtöl, som lyckats med bedriften att trots namnet komma förbi Systembolagets granskare, byter nu ägare. Northern Brewers tar över.

Kåtöl bryggdes från början på Ljusdals Bryggeri, men när det lades ner tog ägarna till Kåtöl, Mattias Forsgren och Joakim Nordborg, med sig varumärket till Northern Brewers i Storuman för att brygga öl där. Men nu tar alltså Northern Brewers över varumärket helt och hållet.

– De ville att varumärket skulle fortleva, men hade inte orken att driva det framåt, så nu är båda parter jättenöjda, säger Markus Falkner på Northern Brewers.

Med Kåtöl vill han och de andra på Northern Brewers nå en ny kundgrupp. Bryggeriets nuvarande öl är i en dyrare prisklass och specialiserat på öl med norrländska bär och örter.

– Kåtöl är motsatsen till det och blir ett billigare komplement till våra andra öl som är mer exklusiva. Vi hoppas att vi ska nå en bredare och yngre grupp med Kåtöl.

Det ska kanske nämnas att vilka associationer man än får av namnet så syftar det åtminstone i första hand på den traditionella samiska kåtan. Men det är ändå ett namn som väcker uppseende och kan locka en eller annan på grund av andra anledningar.

– Varumärket är kontroversiellt, men de fick igenom det på Systembolaget och vi vill utveckla och pusha det ännu mer. Vart vi än kommer skrattar folk och tycker att det är en rolig grej.

Tidigare har Northern Brewers bryggt Kåtöl på uppdrag, nu blir det ett eget varumärke.

Överlåtelsen sker på fredag samtidigt som Northern Brewers har invigningsfest för sitt nya bryggeri. 2020 tog man in nya delägare och byggde upp ett helt nytt bryggeri och på fredag bjuds de nya delägarna in. Sen på lördag öppnar man för allmänheten.

– Vi har skjutit på invigningen samtidigt som det är många som varit nyfikna och för oss är det positivt att kunna ta hit folk och visa hur det fungerar, säger Markus.

De nya ägarna sköt till fyra miljoner kronor, pengar som använts till nya lokaler, nytt bryggverk, jästtankar och annat. Nu finns gott om produktionskapacitet för både det egna och det nya varumärket. Även kvalitet och stabilitet på ölen har förbättrats.

– Vi bytte ut allt och kan göra 100000 liter per år nu. Det här året kommer vi att hamna på 28000 liter, vilket är helt okej. Vi gjorde 15000 liter förra året, så det blir nästan en dubblering, säger Markus.

Han tycker att 2020 gått förvånansvärt bra med tanke på omständigheterna.

– Det var mörkt ett tag när hotell och restauranger försvann, men ökningen på Systembolaget har kompenserat. Vi nådde 70 procent av vår plan för 2020.

Även om siffrorna går uppåt så är det fortfarande ingen som tar ut lön på bryggeriet. De fyra grundarna jobbar ideellt, men på sikt är ändå tanken att få in en anställd bryggare.

– Vi måste nå 50000 liter per år för att det ska går runt, vi har så mycket fasta kostnader nu. Men ambitionen är att vi ska nå det inom två år, säger han.

Men når Kåtöl konferenserna så kanske det sker tidigare än de räknat med …